Göteborgsbaserade arrangören för livsstilsresor byKettil ser en lucka på marknaden för de privatresenärer som vill ha reserådgivning i världsklass.
– Att starta en ny verksamhet med fokus på exklusiva privatresor mitt i en pandemi kan ses som vågat, säger Marlene Kettil, VD och grundare av byKettil.
Marlene har lång erfarenhet i branschen och är van att se möjligheter när de dyker upp. Under andra halvåret av 2020, när resandet nästan stod still, var det därför enligt henne det perfekta läget för att smyga i gång verksamheten. Hon förstod på kunder och leverantörer att det fanns en lucka att fylla och tydliga tendenser på ett ökat behov av reseexpertis. Nu tar bolaget nästa steg på sin resa.
Strategiskt partnerskap
Affärs- och gruppresebyrån AKI Travel, med säte i Borås, blir delägare i byKettil.
– Vi får ofta frågor om privatreseservice från affärskunder och ressugna resenärer i olika nätverk. Nu kan vi äntligen ge dem rätt service och samtidigt stärka våra relationer och sätta mer fokus på att renodla vår kärnverksamhet, säger Magnus Järrenfors på AKI Travel.
byKettil får därmed möjlighet att också erbjuda dessa kunder assistans och service för sina privatresor. Ett strategiskt partnerskap som möjliggör för byKettil att ta nästa steg som researrangör. Tillsammans stärker de båda bolagen varandra med kunskap, kunder, system och reselogistik.
Före, under och efter resan
Paradisöar i Indiska Oceanen och Västindien, Safariäventyr i Afrika, skidresor, kombinationsresor i Sydostasien eller Central- och Sydamerika är exempel på resor de erbjuder, berättar Marlene Kettil som tillsammans med Ulrica Hjorth driver byKettil.
– Vi har arbetat i över 25 år med resor och kan tryggt guida våra kunder till att göra medvetna val efter sina drömmar och vi har en vana vid att ta hand om allt som kan uppstå före, under och efter en resa.
Att resa hållbart
Ambitionen är att resedrömmar ska kombineras med att resa mer hållbart utan att någon ska behöva göra avkall på vare sig bekvämligheter eller valfrihet.
– Det finns så många fantastiska platser i världen att upptäcka och hotell att bo på och samtidigt minimera sina avtryck och få möjlighet att ge tillbaka till samhället som besöks. Vi har ett stort ansvar som vi delar med både resenärerna och alla andra aktörer i branschen, avslutar Marlene.