torsdag 28 nov, 2024

Ny miljardsmäll väntas för SAS

Dela

Foto:SAS

Det är dags för det förlust- och skuldtyngda flygbolaget SAS att lägga korten på bordet igen. Bland analytiker spekuleras det i ännu en miljardsmäll i tisdagens kvartalsrapport som släpps klockan 8.00.

”Sälj”, är det entydiga rådet från de fyra analytiker som gått ut med rekommendationer för SAS -aktien.

Och flera hedgefonder har på senare tid valt att blanka aktien, det vill säga med hjälp av aktielån satsa på nya kursnedgångar, enligt nyhetsbyrån Bloomberg. Detta trots att aktien redan har fallit 31 procent i år och nu kostar 88 öre – vilket ger ett börsvärde på lite drygt sex miljarder.

Jacob Pederson, analyschef på Sydbank, räknar med en förlust på 1,6–1,7 miljarder svenska kronor från andra kvartalet. Men han ser ingen omedelbar likviditetskris just nu. Kassan fylls på av alla flygbiljetter som betalas i förskott.

”Det ger SAS en krockkudde, med ett stabilt kassaflöde även om resultatet är förödande”, säger han. 

Pandemins effekter har avtagit och flygresandet ökar igen, även om covid-19 fortfarande sprids och bland annat innebär stora nedstängningar i Kina.

SAS – som har familjen Wallenberg och den danska och den svenska regeringen som storägare – brottas samtidigt med inflationseffekter som en betydligt dyrare dollar och skenande priser på flygfotogen i skuggan av Ukrainakriget.

Personalbrist och försenade leveranser – två pandemieffekter – har samtidigt lett till ett berg av ombokningar med tusentals inställda flygningar i sommar.

Till vintersäsongen kan situationen bli allvarlig för SAS ur ett likviditetsperspektiv, enligt Pedersen.

”Då blir marknaden svårare, för vi kommer troligen gå in i någon form av ekonomisk kris. Det kommer inte bli lätt att få detta att gå runt vintertid, så inom ett år tror jag vi kan ha stora problem för SAS”, säger han.

Skulderna kan precis som ombokningarna beskrivas som ett berg, närmare bestämt på 16,1 miljarder kronor, enligt Bloomberg. Förhandlingar med pilotfacket om sänkta personalkostnader och med långivare om att omvandla lån till aktier pågår – vilket är avgörande för att få ordning på bolagets finanser långsiktigt enligt Pedersen. 

SAS har i sin plan SAS Forward satt upp som mål att få ned årskostnaderna med 7,5 miljarder kronor till 2026 och konsultbyrån FTI Consulting har nyligen anlitats för att få fart på processen, rapporterar Bloomberg med hänvisning till källor.

”SAS behöver mer pengar. De måste leverera på sin plan, få ned lönerna, få upp produktiviteten och få en del av sina skulder omvandlade till aktier. De behöver allt det där”, säger Pedersen.

Han tror inte på någon fusion som ett alternativ i dagens läge.

”Just nu tror jag inte att någon har råd att köpa SAS. Alla andra flygbolag har redan stora skulder efter pandemin. Konsolidering är ingen lösning just nu”, säger han.

”Dessutom måste SAS titta framåt nu, och göra om bolaget till något som ens är värt att köpa”, tillägger han.

Källa:TT-DI.SE

Dela

Relaterade inlägg

Det nyzeeländska företaget Dawn Aerospace gjorde en banbrytande flygning den 12 november när dess raketdrivna...
Norska flygbolaget Norse Atlantic Airways etablerar sig på Arlanda. Bolaget lanserar inför vintersäsongen en direktlinje...
Den finländska pilotföreningen SLL:s utlysta strejk den 9 respektive den 13 december innebär att omkring...
Boeings vd Kelly Ortberg medger nu att flygplanstillverkaren har allvarliga problem med företagskulturen och har...

Populära inlägg

Vår webbplats använder cookies. Läs mer om vår användning av cookies: Integritetspolicy