Kökaoset på Arlanda riskerar snart att bli ännu värre när charterbolagens högsäsong inleds om några veckor.
”Då kommer det att bli ännu högre volymer med folk som ska i väg, så vi får verkligen hoppas att det blir bättre till dess”, säger Anna Hagberg på Ving.
Den senaste tiden har köerna ringlat långa på flera stora flygplatser i Europa. Förklaringen är personalbrist när fler vill resa efter pandemin.
”Alla resebolag och flygbolag hamnar i samma sits, och det tror jag att de ansvariga har fått med sig också, att det inte är en hållbar situation”, säger Anna Hagberg, pressinformatör på resebolaget Ving.
Många resenärer väljer att komma till flygplatsen allt för tidigt, vilket kan bidra till ökad trängsel enligt statliga Swedavia som driver Arlanda. Ving rekommenderar resenärerna att vara på flygplatsen omkring tre timmar före avgång.
”Vi har under en längre tid informerat våra resenärer via sms”, säger Hagberg.
Ving har kontakt med olika aktörer med anledning av köproblematiken.
”Vi försöker att påverka så mycket det går, men det är ett problem som ligger hos Swedavia och de ansvariga.”
Anna Hagberg vill inte berätta hur de samtalen går.
”Självklart har vi en dialog via branschföreningar och försöker att ligga på i den mån det går, så klart, men jag har ingen detaljerad information.”
De som bokat resor med Ving och resebolaget TUI från Arlanda hinner med sina flygplan, trots trängseln.
”Vi har inga rapporter om att gäster inte har kommit med sina flyg”, säger Hagberg.
Omkring 5.000 resenärer reser med TUI från Arlanda varje vecka.
”Det kan vara så att folk som ska på en charterresa med familjen inte riskerar något. De är där i väldigt god tid”, säger TUI:s kommunikationschef Adam Györki.
Källa:TT