Flygbolaget Norwegian skalar upp på Arlanda. 170 kabinanställda ska utökas med ytterligare 140 personer.
”Det är en kombination av både före detta anställda som sökt sig tillbaka till oss, och nyanställda”, kommenterar kommunikationschef Charlotte Holmbergh Jacobsson.
Planen är att den nya kabinpersonalen ska vara färdigutbildade till våren. Man tror också på att kunna anställa fler längre fram för nästa år.
Nästa år ska bolaget öka från 70 till 80 flygplan i flottan och man räknar med fortsatt ökning av resenärer och även fler linjer och destinationer.
Sverige är en central marknad för Norwegian. Under 2019 valde Norwegian att lägga ner långdistansverksamheten till Nord- och Sydamerika samt till Thailand för att satsa på Norden och Europa.
Under coronapandemin 2020 genomfördes under ett par månader inga flygningar alls i Sverige. Bolaget gick därefter igenom en rekonstruktion och i april 2020 ansökte Norwegians svenska dotterbolag om konkurs. Sedan dess har utvecklingen vänt.
”Förra sommaren hade vi 170 linjer totalt i hela nätverket och i genomsnitt 700 000 resenärer per månad. Den här sommaren hade vi närmare 300 linjer och 1,8 miljoner resenärer per månad. Vi ser också att affärsresor ökar”, säger Charlotte Holmbergh Jacobsson.
Men konkurrensen i branschen är tuff.
”Det är hård konkurrens för nu har Ryanair kommit in och flyger från Stockholm Arlanda, men vi tror fortfarande på vår produkt.”
Norwegians aktie steg kraftig på börsen efter en kvartalsrapporten den 26 oktober, som överraskade marknaden positivt. Bolaget nära dubblade vinsten och uppgav att man ser en ”uppmuntrande bokningstrend.”
Källa:DI.SE