Ryanairs vd, Michael O’Leary säger att han ska driva på en kraftig tillväxt för flygbolaget för att vinna marknadsandelar från sina europeiska rivaler. Det kommande decenniet är målet att dubbla passagerarantalet.
Ryanair vill nå 300 miljoner passagerare om året till 2034, vilket är fler än något annat flygbolag hittills nått.
”Jag tror att föreställningen att det inte finns mer tillväxt i Europa är helt fel”, säger flygbolagets vd Michael O’Leary i en intervju med Financial Times.
En del i den satsningen är affären med Boeing som genomfördes i början av maj i år. Då köpte företaget 300 kortdistansplan för 40 miljarder dollar.
Efter pandemin har Ryanair varit vinnaren bland europiska flygbolag och tagit sig in på nya marknader när andra bolag behövt dra sig tillbaka av ekonomiska skäl. Sett till passagerarantal är Ryanair den största aktören på kontinenten med 168 miljoner passagerare det senaste året.
Jämfört med 2019 har bolaget närmare 40 miljoner fler sittplatser i dag.
Samtidigt finns det analytiker och investerare som ifrågasätter flygets framtid med rådande klimatkris och stigande flygskatter.
”Tvåsiffrig tillväxttakt var hållbar när bolaget var mindre. Men med nästan 600 flygplan kan man inte behålla den takten utan att förstöra avkastningen”, säger Bernstein-analytikern Alex Irving till Financial Times.
Det är dock inget som oroar Michael O’Leary. Genom att ta marknadsandelar från konkurrenter och expandera ytterligare i centrala och östra Europa är han övertygad om att målen kommer nås. Han beskriver affärsmodellen med tre ord: ”Lägst kostnad vinner”
”Så länge vi inte gör något dumt – vilket är en daglig utmaning i den här branschen – så kommer vi fortsätta sopa banan med alla andra flygbolag i Europa”, säger han.
Källa:DI.SE