FlixBus har framgångsrikt lanserats i Europa, Nordamerika och Turkiet. Nu planerar bolaget för nästa expansion, Indien. Landet är en av världens största bussmarknader som 2024 får FlixBus gröna bussar på vägarna.
Flix fortsätter sin starka tillväxtresa
I år lanseras FlixBus i Chile och nästa år Indien. Med en bussmarknad större än Europa, Turkiet och Nordamerika tillsammans så ser Flix en fantastisk potential i landet. Målet är att erbjuda invånarna prisvärda, hållbara, bekväma och säkra bussresor.
– Det är fantastiskt att få meddela att Indien blir vår nästa marknad och det 42:a landet i ordningen. Vårt mål är att erbjuda hållbara och prisvärda resor för alla och vi ser att det finns en efterfrågan på just detta i Indien, säger André Schwämmlein, medgrundare och VD på Flix. Vi är övertygade om att vår unika affärsmodell kommer att bli ett vinnande koncept även i Indien. Vårt starka fokus på standardisering och säkerhet kommer att bygga det mest konkurrenskraftiga bussnätet i landet. Vi är villiga att investera rejält på den lokala marknaden där vi siktar på att bli marknadsledande.
Flix, har redan inlett processen att bilda ett lokalt team i Indien. Bolaget har utsett Surya Khurana till landets VD. Med stor erfarenhet av mobilitetsbranschen kommer han och hans team att leta efter drivna medarbetare och lokala busspartners. I och med lanseringen så kommer Flix att bidra till den ekonomiska tillväxten i landet i form av nya arbetstillfällen, ökad turism och skatteintäkter.
Samma standard jorden runt
Flix garanterar samma servicekvalitet som på bolagets övriga 40 marknader. Samtliga bussar erbjuder gratis Wi-Fi, bekväma säten med gott om benutrymme, luftkonditionering, eluttag och övergripande renlighet och säkerhet. I de flesta länder erbjuder FlixBus även ett platsreservationssystem, som planeras att lanseras på alla FlixBus-marknader. Flix har även satt upp ett mål om att bli helt koldioxidneutrala.
Enligt Pressmeddelande.