I en marknad som präglats av stora utmaningar och omställningar fortsätter Lingmerths
sin satsning mot morgondagens affärsresande. Sedan drygt två år fokuserar bolaget sin
verksamhet uteslutande mot affärsresenärer och deras specifika behov. Nu lanserar man
även ett nytt varumärke för affärsområdet event och möten.
Resebranschen genomgick något av ett stålbad under Coronapandemin. Konsekvenserna är
fortsatt kännbara för branschen sett över hela leveranskedjan med ekonomiska utmaningar och
personalbrist som två tydliga exempel. I Europa har vi flera gånger under året som gått sett
flygplatser som tvingats stänga då det inte kan garantera säkerheten p.g.a. personalbrist.
Resenärer har fått anpassa sig till en osäkrare marknad med en helt ny prisbild. Flera större
aktörer inom reseindustrin har antingen gått i konkurs, tvingats till rekonstruktion eller blivit
uppköpta. Något som delvis ritat om landskapet i branschen.
Med sina över 70 år i branschen är Lingmerths en av de aktörer som går mot strömmen tack vare
sin finansiella stabilitet. Bolaget har kunnat nyttja omställningen till att satsa på rekrytering av ny
kompetens och vidare specialisering av verksamheten. För två år sedan togs beslutet att
avveckla privatreseerbjudandet. Som ett led i den utvecklingen placeras nu Lingmerths
erbjudande för Event och professionella möten under ett eget affärsområde och nya varumärket
Eventity. Erbjudandet för affärsresor och offentliga resor kvarstår under Lingmerths.
Helena Zar Vallin, VD på Lingmerths, ser att utvecklingen på marknaden pekar mot ett ökat
behov av en kompetent rese- och eventpartner.
”Coronapandemin satte fingret på hur känsligt systemet är och att resor och möten
kanske inte alltid är så enkelt och självklart som vi varit vana vid. Vi är övertygade om att
digitalisering och ny teknik kommer att fortsätta ha stor betydelse för såväl resande som
möten. Men studier vi genomfört visar att många kunder fortsatt vill ha en
specialistpartner som de kan prata med och få råd i en ganska komplex
omvärldssituation”, säger Helena.
Mycket pekar mot att såväl resor som möten blir mer av en lednings- och policyfråga. Inte minst
drivet av hållbarhetsaspekter.
”Själva syftet med resan eller mötet hamnar mer i fokus säger Pia Brauer-Kraft,
affärsområdeschef för Eventity.” Branschevent och kommersiella möten pekas i flera
studier ut som en viktig del av syftet med det framtida affärsresandet, fortsätter hon. Året
efter pandemin exploderade marknaden för möten och event. Det visar hur viktigt det
mänskliga mötet är för såväl människors som företagens utveckling.”
Pia ser en framtid där möten och event kommer att vara en fråga om prioriteringar drivet av såväl
kostnads som hållbarhetsaspekter.
”Men det kommer i sin tur göra mötet mer exklusivt och betydelsefullt. Vår ambition är att vara
en partner med specialistkunskaper som kan vägleda i det nya landskapet”, sammanfattar Pia
I samband med lanseringen av varumärket Eventity för affärsområdet möten och event byter
också bolaget namn från Lingmerths Resebyrå Lingmerths Group.
”Namnbytet är i sig ganska odramatiskt”, säger Helena Zar Vallin. ”Men det ger oss en
tydligare plattform, med två expertområden, att agera utifrån”, fortsätter hon.
”Under hösten kommer Lingmerths presentera ytterligare nyheter vilket känns oerhört
spännande och inspirerande”, avslutar Helena.
Enligt Pressmeddelande.