Kina häver covidstoppet och ger grönt ljus för gruppresor till ett 80-tal länder, däribland Sverige. Glädjande för turistnäringen, anser statliga Visit Sweden.
– Det är oerhört positivt, säger vd Susanne Andersson.
Det kinesiska gruppreseförbudet infördes i början av 2020 som ett led i landets hantering av coronapandemin.
Tidigare i år öppnade Kina för gruppresor till ett 60-tal länder och nu ger Peking klartecken för ännu fler. Enligt ett uttalande från landets turism- och kulturdepartement handlar det bland annat om USA, Storbritannien, Japan, Sydkorea, Indien, Australien och EU-länder som Sverige.
Att kineser nu återigen kan resa i grupp hit har stor betydelse, enligt Visit Sweden, som har Kina som en så kallad fokusmarknad.
Före pandemin, 2019, stod kineser för runt 403 000 av totalt 17,5 miljoner utländska gästnätter i Sverige.
Det senaste året, när kinesernas resmöjligheter har varit mindre, har det handlat om bara cirka 30 000 gästnätter.
– Det visar att den kinesiska kunden som vi har gärna reser i grupp. Nu har vi möjlighet att komma tillbaka till det antalet gästnätter som vi har haft tidigare, säger Susanne Andersson.
Hon beskriver den kinesiska turisten som någon som spenderar mycket pengar på shopping och mat, och som stannar länge. Storstäder och Lappland är populärt.
– Det är ganska mycket pengar det handlar om för svensk besöksnäring.
Susanne Andersson ser Kinas beslut som en uppmuntrande signal till landets medborgare efter de hårda covidåtgärderna.
– Kinesiska staten vill att man ska ut och resa igen, säger hon.
TT: Är det väntat att Kina öppnar för detta nu?
– Jag hade trott att det skulle dröja lite längre, men jag är väldigt glad. Det ger oss möjlighet att förbereda för nästa säsong. Det tar ju ett tag för infrastruktur att komma i gång. Man ska ju också kunna ta sig hit.
För att få hit kineserna krävs flyglinjer. Där har exempelvis Danmark, som varit tillgängligt för kinesiska gruppresor längre än Sverige, ett försprång.
TT: Hur ser det ut med flygmöjligheterna?
– Det har kommit i gång en del. Men det här ger flygbolag som inte flugit på ett tag möjlighet att flyga igen. Vi måste hela tiden vakta hubben Arlanda, kontra hubben Oslo–Köpenhamn. När resor mot Danmark öppnade tidigare så stärkte det deras hubb för interkontinentala flyglinjer, säger Susanne Andersson.
Samtidigt ger omvärldsläget en osäkerhet. Finländska Finnair, med en stor marknad i Asien, kan exempelvis inte längre flyga över Ryssland.
– Orosmolnet i det här glädjande är tillgängligheten
Källa:TT-SVD.SE