Swedavia satsar stort på att utveckla det kommersiella utbudet på Stockholm Arlanda Airport. Det kommer nu att märkas ordentligt när den första delen av den helt nya Marknadsplatsen i Terminal 5 slår upp sina portar. Bakom satsningen finns en ny långsiktig strategi med fokus på variation, förnyelse och prisvärde.
Marknadsplatsen i Terminal 5 som nu öppnar blir hjärtat i Arlandas kommersiella utbud. En variation av mat, dryck, shopping och service centrerat på en 11 000 kvadratmeter stor yta i direkt anslutning till den nya toppmoderna säkerhetskontrollen. Ytorna har planerats noga för att underlätta för resenärerna och bidra till att skapa en inspirerande och trivsam miljö. Många av mat- och dryckeskoncepten blir helt nya för flygplatsen.
– Vår vision med den nya marknadsplatsen är att göra shopping, mat och dryck till en del av upplevelsen för de som ska ut och resa. Det ska finnas ett varierat utbud av både restauranger och butiker som ska passa många olika behov. Satsningen är Swedavias största någonsin på det kommersiella utbudet på Arlanda och med detta, tillsammans med den nya moderna säkerhetskontrollen, kommer vi att markant förbättra resenärsupplevelsen på flygplatsen, säger Charlotte Ljunggren, Chief Commercial Officer på Swedavia.
Intresset för att etablera sig i den nya Marknadsplatsen har varit och är stort. Swedavias nya kommersiella strategi prioriterar att få rätt mix med en variation i produktsortiment, priskategorier och varumärken. Läget på Arlanda med cirka 28 miljoner resenärer per år är mycket attraktivt för kommersiella aktörer som är med om att skapa mat- dryck- och shoppingupplevelser utöver de vanliga.
– Vårt nya fokus är på konkurrenskraft, prisvärde och ett brett utbud snarare än ”lyxshopping” för alla de resenärer, upp till 100 000 per dag, som passerar Marknadsplatsen innan sin resa. Många av våra partners väljer nu också att storsatsa med helt nya koncept och sina största enheter någonsin. Bland annat kommer den nya Taxfree-butiken att bli unik för Arlanda och att bli dubbelt så stor som den tidigare, säger Charlotte Ljunggren.
Efter öppningen av den första delen av Marknadsplatsen kommer utbudet på Arlanda att utvecklas stegvis med allt fler aktörer och med sikte på att vara helt klart kring årsskiftet 2024–2025. Vid årsskiftet väntas nästa stora etapp i projektet då den 4 000 kvadratmeter stora mat- och dryck-satsningen ”Verandan” öppnar. Den kommer bland annat att rymma ett helt nytt fine-dining-koncept och en ny Food Hall.
– När du är ute och reser är du, oavsett syfte med resan och om du reser ofta eller sällan, utanför din vanliga vardagsmiljö redan på flygplatsen, vilket gör att både shoppingbeteende och behov ändras. Medan e-handeln växer sig allt starkare växer samtidigt betydelsen av upplevelser och inspiration under den fysiska shoppingturen som inträffar mer sällan. Vi har sett att resenärer är mottagliga för nyheter och inspiration och vi vill ge resenärerna både unika och lokala erbjudande och göra besöket i vår Marknadsplats till en upplevelse, säger Charlotte Ljunggren.
Upphandlingarna till Marknadsplatsen, och det kommersiella utbudet på hela flygplatsen, görs efter omfattande arbete med omvärldsanalys och kundundersökningar. Inspiration har också tagits från andra internationella flygplatser och rådande konsumtionstrender. Med stöd av detta har planen för Arlandas kommersiella ytor satts med ett shoppingutbud med fokus på bredd och prisvärde, stor variation när det gäller mat och dryck och en internationell prägel blandat med tydliga skandinaviska influenser.
– Det uppdämda behov vi ser när det gäller resor efter pandemin omfattar även shopping och köp av mat och dryck. Våra befintliga butiker på Arlanda har haft en god försäljningsutveckling i år och även under 2022. Samtidigt så är det nya shoppingutbudet som nu utvecklas, något helt nytt för flygplatsen och vi har höga förväntningar på det nya utbudet, avslutar Charlotte Ljunggren.
Enligt Pressmeddelande.
Kort fakta om Arlandas nya Marknadsplats
Yta: Drygt 11 000 kvadratmeter
Öppning: Stegvis från andra halvan av 2023 fram till omkring årsskiftet 2024/2025.
Antal etableringar: Över 40 nya butiks – och restaurangkoncept.
Exponering: Butikerna exponeras för ca 60 000–100 000 resenärer per dag, eller 23 miljoner resenärer per år, som har möjlighet att shoppa, äta och göra ärenden innan sin resa.
Butiker som ingår i den nya satsningen: Bland de nya butikskoncepten märks Lakritsroten, som gör sin största satsning någonsin, Stockholm Duty Free, som öppnar en ny modern taxfree-butik på hela 2 500 kvadratmeter, InMotion, elektronikkedjan som säljer det senaste inom elektronik från de största varumärkena, och nu öppnar sina första etableringar i Sverige, ÆRA med både en butik för frilufts- och träningskläder och en butik med kända varumärken både från Norden och resten av världen, Sweshop, souvenirbutiken som frontas av en stor dalahäst som ändrar färg och stil efter säsong, klädesbutikerna J. Lindeberg och GANT, World of Toys och och Global Blue.
Nya butiksetableringar i Marknadsplatsen som har öppnat: Stockholm Duty Free, InMotion, Sweshop, Kronans Apotek, 7-Eleven, Adlibris Pocket Shop, Forex.
Restauranger som ingår i den nya satsningen: Inom restaurangsegmentet är upphandlingarna för denna avtalsperiod klara. Majoriteten i det nya utbudet är nya koncept/varumärken, till exempel La Girafe by Pontus Frithiof (fine dining med fransk mat) och Monstro by Pontus Frithiof (casual dining där det italienska köket möter det amerikanska), RC Café & Pâtisserie, Nordic Lounge by RC, Indochine och en ny Foodhall med bland andra Bread Break, La Neta och Baba Grill.
Nya restauranger i Marknadsplatsen som har öppnat: Hawaii Poké, Eatery Garden och Jureskogs.
Totalt upphandlingsvärde: 10 miljarder kronor för kommersiella upphandlingar till Swedavias flygplatser i 120 upphandlingar i linje med gällande EU-lagstiftning kring upphandlingar (LUK). Upphandlingscyklerna ligger på 3–5 år.
Prissättning: Priserna ska vara konkurrenskraftiga och inte överstiga prissättning för liknande varor i regionens butiker utanför flygplatsen med mer än 10 procent.