Under septembers fyra första veckor låg antalet sålda hotellrum på samma nivå i jämförelse med samma period 2022.
– Efter en stark efterfrågan av hotellrum under sommaren sjönk tillväxttakten något på hotellrum under september. Men att antalet sålda hotellrum för september ligger på samma nivå som 2022 är glädjande. Den privata efterfrågan på hotellmarknaden visar fortfarande motståndskraft mot hög inflation och stigande räntor. Septembers siffror tyder på en stark underliggande efterfrågan av svensk besöksnärings tjänster, säger Thomas Jakobsson chefsekonom på Visita.
– Även om efterfrågan var bra under sommaren och september så är den ekonomiska osäkerheten stor inför hösten och vintern. Kostnadsläget pressar fortsatt många hotells lönsamhet. Inköpspriserna på livsmedel har skenat och orimligt höjda hyror har drabbat företagen. Därtill har regeringen höjt arbetsgivaravgifterna för unga mellan 19–23 år och från den 1 januari 2024 höjer man den för 15-18 åringar. Dessutom har man höjt alkoholskatten under året och höjer den ytterligare från den 1 januari, lagt ytterligare börda på företagen genom att öka kostnaderna för sjuklöner samt gjort det svårare att rekrytera arbetskraft från andra länder, fortsätter Thomas Jakobsson.
– Det är också bekymmersamt att regeringen i sin budget inte höjde anslaget till Visit Sweden. I ett läge där den mediala bilden av Sverige i världen försämrats hade ökat anslag till Visit Sweden varit ett enkelt och effektivt sätt för att kunna främja svenska intressen och främja svensk turism, avslutar Thomas Jakobsson.
Anledningen till att presentera data för 1-28 i varje månad är att förbättra jämförbarheten genom att undvika veckodagseffekter på en hel månad, då efterfrågan naturligt pendlar över veckan och en månad sträcker sig över mer än fyra veckor.
Enligt Pressmeddelande.