Det framkommer i årets upplaga av Evimetrix konsumentundersökning, Swedish Brand Award där ca 4400 slumpmässigt valda individer har uttalat sig om drygt 400 varumärken i 34 kategorier. Hertz vinner pris för starkast varumärke i kategorin internationell biluthyrning för femte året i rad.
” Vi är väldigt glada över att ha vunnit detta pris igen och kommer fortsätta att sträva efter att vara branschledande när det gäller innovation, hållbarhet och kundfokus. Det innebär att fortsätta investera i modern teknologi och utveckla nya sätt att förbättra vår service och upplevelse för våra kunder. Jag vill skicka ett riktigt stort tack till alla mina kollegor ute i landet som gör detta möjligt.” säger Hertz marknadschef Anders Tärnell.
Varumärkespositionen som utgör grunden för utmärkelsen Swedish Brand Award bygger på måtten Nöjd Kund Index (NKI) och kännedom. Genom att väga de två måtten mot varandra blir det möjligt att jämföra olika varumärken oberoende av storlek.
”Att bygga stark kännedom handlar om att kommunicera med sin målgrupp så att alla kan se och höra varumärkets budskap. Att skapa nöjda kunder är svårare och kräver djupare analys. I undersökningen får vi svar på hur kunderna vill bli behandlade och kommunicerade till.” säger Peter Wissing, ansvarig för mätningen hos Evimetrix.
Enligt pressmeddelande.