söndag 24 nov, 2024

Hotellägare blickar mot molnen för att öka intäkter och gästnöjdhet

Dela

Foto: Mews

Svenska Hotel Rival har ökat sin merförsäljning tiofaldigt på bara tre månader, och det är ingen slump. På grund av personalbrist, inflation och höga räntor använder allt fler hotellägare teknik för merförsäljning och för att generera intäkter utanför rummen. Den marknadsledande molntjänsten för hotellbranschen, Mews har analyserat hotellbranschens finansiella utveckling under sommaren 2023 (juni, juli och augusti).

Korta säsonger, höga arbetskraftskostnader och brist på arbetskraft understryker behovet av att effektivisera och digitalisera hotellverksamheten. Det vet man på Hotel Rival i Stockholm.

Hotell ökade sin merförsäljning kraftigt

Hotellbranschen hanterar personalbrist och korta säsonger genom att diversifiera sina intäkter. En av fem hotell i Norden säljer utöver övernattningar, även parkeringsplatser och mötesrum. Denna strategi genererar i genomsnitt 4 981,81 euro mer per månad. Hotell som använder detta tillvägagångssätt kan också sälja sina faciliteter till lokala boende och företag, särskilt under lågsäsong.

Ett exempel är Hotel Rival, ett privat boutiquehotell i Stockholm, som har ökat sin merförsäljning kraftigt genom att samarbeta med Mews och Oaky. På bara tre månader ökade deras merförsäljning i receptionen tiofaldigt.

”Alla i vårt team är numera motiverade att sälja mer för att ge våra gäster en fantastisk upplevelse. Vi vill att gästerna ska vara nöjda när de bor på Hotel Rival. Mews är den grundbult som gör det möjligt att ansluta till integrationer för att hantera alla delar av vår hotellverksamhet, från merförsäljning till prissättning och gästbetalningar. Det har sparat enormt mycket tid för oss över hela brädet och gör att vi kan fokusera på våra gäster”, säger Jesper Sandberg, Revenue and eCommerce Manager på Hotel Rival.

Han tillägger: ”Ett exempel är de ofattbara resultat vi har sett redan från början när vi använde Mews och Oaky för att göra det möjligt för vår receptionspersonal att sälja mer effektivt. Gäster som bor i högre rumskategorier tenderar att vara mer nöjda, och vi har sett en ökning med 358 % av merförsäljningsintäkterna under den första månaden av denna integration och med 683 % under den andra månaden.”

Nordisk expansion

Mews har för närvarande en marknadsandel på 9% av den totala hotellkapaciteten i Norden och arbetar med mer än 200 hotell i Norden, inklusive Strawberry och Best Western. Mews hjälper hotellägare att effektivisera och rationalisera verksamheten, förändra gästupplevelsen och skapa en mer lönsam verksamhet. Korta säsonger, höga arbetskraftskostnader och brist på arbetskraft understryker behovet av att effektivisera och digitalisera hotellverksamheten. Mews vill stärka den växande hotellbranschen och göra det möjligt för hotellägare att leverera och fokusera på exceptionella gästupplevelser.

”Vi ser att hotellägare i hela Norden tar till sig innovation och digitalisering, vilket har en enorm inverkan på deras verksamhet. Allt från ökad beläggningsgrad till ökade intäkter – vägen till optimering ligger i data. Vi har ambitioner att fortsätta utöka vår närvaro i Norden för att kunna hjälpa hotellägare att erbjuda enastående upplevelser för miljontals gäster varje år,” säger Matt Welle, CEO för Mews.

Hotellbranschens finansiella utveckling

Mews har analyserat fem nyckelområden för hotellen och ger här en status om branschens mående under sommaren 2023: beläggning, genomsnittligt dagspris (ADR), intäkt per rum (RevPAR), online-incheckning och merförsäljning samt bokning av andra delar av hotellet. Och resultaten visar att resemarknaden går bra, hotellbeläggningen i Norden under sommaren 2023 var 59 % och ökade med 2 % jämfört med föregående år, och den högsta bokningsgraden inträffade i augusti. Analysen visar också att:

  • Resenärer utnyttjar i stigande grad bekvämligheten med online-incheckningar och uppgraderingar: 11 % av gästerna som checkade in på hotell i Norden använde online-incheckningen i somras. De som uppgraderade under online-incheckningen spenderade ytterligare 40 euro på att uppgradera sin bokning, främst för att inkludera frukost och sen utcheckning. 14 % av gästerna som checkade in online valde att hoppa över den dagliga städningen för att i stället plantera ett träd, i enlighet med Mews x Hotels for Trees-initiativet.
  • Konsumenterna trotsade stigande priser och reste som vanligt under sommaren 2023: ADR och RevPAR såg tydliga positiva rörelser trots endast 2 % förändring i beläggningen jämfört med sommaren 2022. ADR ökade med 5 % jämfört med föregående år till i genomsnitt 130,72 euro, delvis men inte bara på grund av inflationen. RevPAR ökade kraftigt med 10 % jämfört med föregående år till 79,85 euro, inklusive i genomsnitt nästan 30 euro högre i juni jämfört med föregående år.
  • Intäkter utöver de för rummen är en utmärkt diversifieringsstrategi: 20 % av hotellen säljer bokningsbara utrymmen och tjänster till gäster och besökare och genererar intäkter som ett resultat av detta.

Enligt Pressmeddelande.

Dela

Relaterade inlägg

Listan för 2025 har utvecklats i nära samarbete med Nat Geos team av reseexperter och...
Tillbaka på jobbet och nästan ett år kvar till nästa semester. Så hur bevarar man...
Rederiet Viking Line och HockeyAllsvenskan har skrivit under ett partnerskap för säsongerna 2024/2025 och 2025/2026....
Flera turister uppges ha skadats i samband med att en isgrotta på Island kollapsat, rapporterar...

Populära inlägg

Vår webbplats använder cookies. Läs mer om vår användning av cookies: Integritetspolicy