lördag 30 nov, 2024

Resetrender för 2024

Dela

Foto:Amadeus

Amadeus avslöjar årliga trender för vad resenärerna kan förvänta sig under det kommande året

Influencers blir agenter, priserna i business class splittras, artificiell intelligens utvecklas och musikalisk turism driver efterfrågan, och eVTOL förbereder sig för start

Resebranschen är under ständig utveckling. Amadeus har med hjälp av egen data, branschledande insikter och expertanalyser från alla delar inom organisation, noterat vad som kan vara på gång nästa år i sin årliga resetrendanalys. I år har man identifierad fem utvecklingar som syftar till att skapa mer meningsfulla reseupplevelser för både planeten, ekonomin och resenären.

Johan Nordqvist, VD, Amadeus i Skandinavien, meddelar: ”Efter en period av reflektion och omvärdering under de senaste åren, börjar vi nu se en mängd nya idéer i vår bransch.

”Generativ artificiell intelligens (GAI) kommer att fortsätta att växa i betydelse över hela branschen under 2024, medan eldrivna taxiflyg äntligen godkänns. Att försöka få ut det mesta av verkliga upplevelser, vare sig det är att resa för att se våra favoritartister eller följa influensers digitala fotspår, kommer också att driva bokningar nästa år, medan flygbolagen fortsätter att anpassa sina erbjudanden i linje med de förändrade behoven av resenärer.

”Det finns mycket att bli exalterad över när det gäller att resa 2024, och Amadeus kommer i samarbete med våra partners från hela branschen att fortsätta att göra reseupplevelsen bättre för alla.”

Musik turism

Efter pandemins sociala isolering, när band och artister var strandade i månader, har vi sett en boom av konserter och festivaler i år, surfande på behovet för och önskan om tillhörighet. Trenden förväntas accelerera när vi blickar mot 2024.

Det brittiska rockbandet Coldplay tillkännagav nyligen turnédatum för nästa år, vilket lockar fans från hela världen. Undersökningar från Amadeus tyder på att Coldplays konsertdatum i Rumänien och Grekland för 2024 hade en betydande inverkan på sök- och bokningsvolymerna i båda länderna.

Taylor Swift kommer också att fortsätta turnera 2024 – och fortsätter att påverka det globala resandet. Enligt en nyligen gjord press-release från Amadeus, som har analyserat flygsökningar kring uppträdandedatum i Asien och Stillahavsområdet, finns det ett samband mellan bokningar och datumen för hennes konserter. 

Influencers blir resesäljare

Sociala medier har länge varit mycket värdefullt under inspirationsfasen av en resa, men ett nytt skifte sker nu. I stället för att influencers enbart är källan till semesterinspiration, görs nu bokningarna direkt genom sina olika kanaler. Influencers som Ana Hernández Sárria, resefotografen Rafael Fernandez Caballero, resebloggaren the Blonde Abroad, yoga- och rörelsecoachen Sjana Elise, och heltidsresenären och innehållsskaparen Alyssa Ramos, designar och arrangerar sina egna gruppresor.

Framväxten av så kallade ”Agents of Influence” underlättas av e-handelsplatser som Thatch, Luxury Travel Hackers och TrovaTrip, som Inc rankade nummer 236 av 5 000 av de mest snabbväxande företagen i USA 2023. Denna teknologi gör att influencers som använder Instagram, YouTube och TikTok, till exempel, kan dela en bokningslänk direkt på sin profilElektsida och också hantera betalningar.

Elektriska luftrum

Eftersom städer har blivit mer överbelastade och luftförorening mer utbrett, kommer en potentiell lösning på fossilbränsledrivna transporter att vara uppkomsten av ”elektriska luftrum” (electric skyways). Med dessa kan flygande taxis, vertikala start- och landningsflygplan (eVTOL) och andra typer av elektriska flygplan erbjuda flygresor med lägre utsläpp, både inom stadsområden, till satellitflygplatser, till distrikten och mellan öar.

Det kan tyckas futuristiskt men den tyska flygplanstillverkaren Volocopter planerar att tillhandahålla en flotta av elektriska VoloCity eVTOL för Paris-OS 2024, vilket gör det till ett av de första elektriska flygtaxinäten. 

I USA har Joby Aviation för avsikt att starta kommersiella eVTOL-flygningar från 2025 och har tecknat avtal om att arbeta med Delta Air Lines och japanska flygbolaget ANA, som vill bedriva e-taxiflyg under Expo 2025 i Osaka. I Storbritannien har Virgin Atlantic investerat i en flotta av Vertical Aerospace eVTOL som skulle kunna betjäna ett stad-till-stad-nätverk av ”elektriska flygrutter” så snart som 2025.

Intelligent Kundtjänst

Generativ artificiell intelligens (GAI) tillför ett enormt värde i den digitala reseplaneringsupplevelsen för konsumenter, eftersom sökning och rådgivning blir hyperpersonifierade och mer intuitiva. I stället för att välja filter för att finjustera en sökning på en metasöksajt eller onlineresebyrå (OTA), kan resenärer helt enkelt ge instruktioner till en chatbot på samma sätt som en mänsklig rådgivare.

Till exempel fungerar en ny ChatGPT-plugin från Expedia som en virtuell reseassistent, lyssnar på kundernas behov och ger omedelbara hotell- och rekommendationer, med länkar till bokning.

Nästa generation av GAI-driven kundtjänst kommer att levereras med större tålamod och empati, vilket minskar arbetsbelastningen för anställda för att hantera huvuddelen av kundservice och kundrecensioner, vilket ger dem bandbredden att ge den mänskliga kontakten till fler specialiserade frågor.

Business ”light lyx”

Med allt fler resenärer som vill flyga längst fram i planet, finns det en möjlighet att erbjuda mer överkomliga och tillgängliga ”splittrade” priser i businessklass.

Under 2019 var Emirates ett av de första flygbolagen att lansera speciella businessklassbiljetter, utan tillgång till loungen, begränsat val av platser och inga uppgraderingsmöjligheter. Qatar Airways följde efter och presenterade ett Business Class Lite-pris, där passagerare ombads att betala extra för loungetillträde och datum eller ruttändringar, samtidigt som de också tjänar färre Avios/Qmiles.

När trenden tog fart började Zipair från Japan och Finnair erbjuda ”basic” affärsbiljetter 2021, medan Air France och KLM lade till Business Class Light-priser 2023.

I andra änden av skalan installerar flygbolagen också rymligare ”lyx-säten” i businessklass i rad ett som endast är tillgängliga för ett fåtal. Exempel inkluderar den nya Upper Class Retreat Suite från Virgin Atlantic; sätet Prime business class från Condor; Air Frances säten vid skiljeväggen på sina omkonfigurerade B777-300ER; och JetBlues Mint Studio på A321LR.

Bevis på att denna trend fortsätter till 2024 inkluderar nyheter från Air New Zealand, som kommer att lägga till antingen fyra eller åtta rader av en ny Business Premier Luxe-produkt, medan Lufthansa kommer att erbjuda sju typer av Allegris business class från 2024 till varierande priser med varierande förmåner.

Enligt Pressmeddelande.

Dela

Relaterade inlägg

Hotellkomplexet Dragon Gate vid E4 i Älvkarleby har fått en ny ägare. Dragon Gate, som ligger vid...
Förseningar, kostnader och flygplatsupplevelser är de största orsakerna till friktion. Mobilappar, digitalt ID och biometri, vid...
Kina utökar listan över länder vars invånare kan resa visumfritt till landet under en begränsad...
När vintermörkret lägger sig över norra Europa går det fortfarande att hitta solen i södra...

Populära inlägg

Vår webbplats använder cookies. Läs mer om vår användning av cookies: Integritetspolicy