söndag 22 dec, 2024

MTRX har nöjdaste kunderna inom persontransport 2024 enligt SKI

Foto: MTRX

Dela

Årets Svenskt Kvalitetsindex (SKI) är presenterad och MTRX kniper i år förstaplatsen inom persontransport. Mätningen, som varje år görs av SKI för att ta reda på vilket företag som har nöjdast kunder, är ett riktmärke i många branscher. Det är den åttonde mätningen i rad som MTRX är bäst bland tågbolagen men första gången man toppar hela transportkategorin. Bolaget placerar sig därmed på tryggt avstånd före konkurrenter som SJ men även flygbolag som SAS och BRA.

Oberoende Svenskt Kvalitetsindex, SKI, mäter årligen resenärernas uppfattningar om tåg-, buss- och flygbolag. Den 19:e mätningen i ordningen presenterades idag med en ny etta. Tågbolaget MTRX placerar sig i år högst och bättrar därmed på sin andraplats från i fjol. MTRX har medverkat sedan 2016 och har alla år varit bäst i jämförelsen med alla övriga tågbolag. I år kan de alltså stoltsera med att vara bäst i hela persontransportsbranschen.

Foto: SKI

MTRX klättrar inte bara en placering i mätningen utan ökar sitt kundnöjdhetsindex med hela 9,8 procentenheter, den största ökningen av uppmätta bolag. Med ett kundnöjdhetsindex på 81,1 placerar man sig på bekvämt avstånd före branschkollegor som SJ och Snälltåget såväl som flygbolagen SAS, Norwegian och BRA. Snittet i branschen ligger på 68,3.

– Det känns obeskrivligt bra att äntligen få vara nummer ett i årets SKI-mätning. Vi har varit nära förut och vi har alltid varit bättre än våra konkurrenter på järnvägen men det är så klart ytterligare en nivå att vara bäst av alla inom persontransport. Detta är resultatet av ett hårt och fokuserat arbete på att alltid sätta kundupplevelsen i första rummet, säger Filip Thunell, vd MTRX.

SKI noterar i sin summering av mätningen att det bara är MTRX och ett ytterligare bolag, Vy Bus4U, som hamnar över 75 i indexet, vilket indikerar att man har mycket nöjda kunder. Organisationen pekar som anledning till det starka resultatet på att den höga servicenivån bidrar till ett bättre prisvärde, något som skiljer MTRX från stora delar av konkurrensen.

– En stor anledning till våra nöjda kunder och i förlängningen det här resultatet är vår vilja att vända och vrida på detaljerna. Vi får in mycket feedback från våra kunder såväl som våra kollegor ombord på tågen. Vi gör vårt bästa för att lyssna in och försöker sedan att omsätta det i förbättringar, små som stora. Det i kombination med ett personligt bemötande gör att vi kan stoltsera med fler och fler lojala kunder, säger Filip Thunell.

I februari meddelades att ägaren MTR Nordic säljer MTRX till finländska VR Group. Det formella övertagandet förväntas ske i slutet på maj i år.

Enligt Pressmeddelande.

Dela

Relaterade inlägg

Det är just nu tågstopp mellan Stockholm och Uppsala då två Arlanda Expresståg gått sönder...
Efter en serie knivattacker ombord på japanska tåg inför en av landet större tågoperatörer nya...
SJ-koncernens rörelseresultat för tredje kvartalet 2024 uppgick till 361 MSEK (255), vilket är en ökning...
Ett tåg med uppemot 70 personer ombord har spårat ur längs med norska Nordlandsbanan där...

Populära inlägg

Vår webbplats använder cookies. Läs mer om vår användning av cookies: Integritetspolicy