En ökning med 8% jämfört med maj 2023. Under månaden reste 28% av passagerarna till Island, 16% från Island, 50% var via-passagerare och 6% reste inom Island. Beläggningsgraden var 80% och punktligheten var 85,1%, en ökning med 8,5 procentenheter jämfört med föregående år.
Hittills i år har Icelandair transporterat 1,5 miljoner passagerare, 10% fler än förra året, men det har också skett en märkbar förändring i företagets passagerarmix. Efterfrågan från islänningar som reser utomlands fortsätter att vara stark, men antalet passagerare som reser till Island har minskat på grund av stark konkurrens med andra destinationer och upprepad negativ påverkan relaterad till mediebevakning av Reykjanes seismiska aktivitet.
Bogi Nils Bogason, President och CEO på Icelandair:
”Vi har anpassat oss till den senaste förändringen i vår passagerarmix genom att utnyttja flexibiliteten i vårt linjenät för att fokusera mer på via-marknaden, där vi erbjuder 791 anslutningsmöjligheter över Atlanten. Turism är en av de viktigaste industrierna i Island och för att stimulera efterfrågan till Island och öka landets konkurrenskraft som turistdestination, uppmuntrar vi isländska myndigheter att prioritera marknadsföring av Island som resmål, liknande de insatser som ses i konkurrerande länder.
Med vårt största sommarprogram hittills i full gång, introducerade vi tre nya säsongsdestinationer i maj: Färöarna, Pittsburgh och Halifax, och ökade avsevärt frekvensen till många populära destinationer. Anmärkningsvärt är att vi är det första internationella flygbolaget i Seattle som erbjuder tre dagliga flygningar från den marknaden.
Jag är mycket nöjd med att rapportera en betydande förbättring i punktligheten, tack vare ett starkt fokus och den enastående insatsen från Icelandair-teamet. Detta har varit en avgörande faktor i den ökade positiva feedback vi får i passagerarundersökningar.”
Enligt Pressmeddelande.