Från och med den 1 september 2024 får Air France- och KLM- kunder tillgång till 33 nya destinationer i norra Europa utöver SAS hubbar i Köpenhamn, Oslo och Stockholm.
SAS kunder kommer får tillgång till 33 nya europeiska destinationer utöver hubbarna Air France och KLM har i på flygplatsernaParis-Charles de Gaulle och Amsterdam Schiphol.
Interline-avtalet omfattar Air France, KLM och SAS europeiska nätverk.
Air France-, KLM- och SAS- kunder kan fortsatt tjäna och använda Miles/Points via lojalitetsprogrammen Flying Blue och EuroBonus.
Air France-KLM och SAS tillkännagav idag att de tecknat ett codeshare- och interline-avtal som ska gälla för Air France, KLM och SAS. Avtalen omfattar även ömsesidiga förmåner i lojalitetsprogrammen. Avtalen träder i kraft den 1 september 2024, då SAS officiellt ansluter sig till SkyTeam-alliansen, där Air France-KLM är en av grundarna.
Codeshare-avtalet kommer att omfatta ett brett utbud av europeiska destinationer. Air France- och KLM- kunder får tillgång till 33 nya destinationer i norra Europa utöver SAS hubbar i Köpenhamn, Oslo och Stockholm. SAS-kunder får i sin tur tillgång till 33 nya europeiska destinationer utöver Air France och KLM hubbar i Paris-Charles de Gaulle och Amsterdam Schiphol. Dessutom kommer ytterligare interkontinentala destinationer inom kort att läggas till avtalet. Interline-avtalet omfattar Air France, KLM och SAS euroepiska nätverk, vilket ger kunderna ännu fler resealternativ.
EuroBonus och Flying Blue-medlemmar EuroBonus – Air France-KLM:s och SAS respektive lojalitetsprogram – kommer att kunna tjäna in och använda Miles/Points på samtliga flygningar från och med den 1 september 2024. Kvalificerade EuroBonus-medlemmar får även ta del av SkyTeams tjänster och förmåner, inklusive SkyPriority och tillträde till lounger.
”Dessa avtal utgör ett viktigt steg mot ett nära kommersiellt samarbete mellan Air France, KLM och SAS”, säger Angus Clarke, Chief Commercial Officer på Air France-KLM. ”Genom att binda samman våra nätverk och hubbar ger vi kunderna tillgång till ett brett utbud av europeiska destinationer och premiumtjänster. Vi ser fram emot att vidareutveckla vår relation och stärka vår position i Skandinavien.”
”Vi är stolta över att lansera codesharesamarbetet med vår framtida SkyTeam-partner Air France-KLM. Detta kommer förbättrar våra förbindelser och ge våra lojala kunder ännu fler fördelar. Samarbetet med Air France-KLM har stor potential. Det kommer inte bara locka nya passagerare till SAS, utan också öka SAS globala synlighet och utöka våra förbindelser. Vi ser fram emot ett långt och framgångsrikt samarbete”, säger Paul Verhagen, Chief Commercial Officer på SAS.
Air France och KLM genomför runt 200 flygningar i veckan mellan sina hubbar – Paris-Charles de Gaulle och Amsterdam Schiphol – och SAS hub i Köpenhamn, Oslo och Stockholm.
SAS har för närvarande cirka 44 flygningar i veckan till Paris-Charles de Gaulle från Köpenhamn, Oslo och Stockholm samt 65 flygningar till Amsterdam Schiphol.
Det går redan nu att boka biljetter via airfrance.com, klm.com, flysas.com och alla övriga bokningstjänster för flyg som avgår från och med den 1 september 2024.
Enligt Pressmeddelande.