Icelandair är den nya ledaren för European Airlines när det gäller punktlighet, efter nästan 4 000 flygningar i juni. Cirium®*, ett företag som tillhandahåller data för flygindustrin, berättade att 84,08 % av Icelandairs flygningar över hela landet anlände i tid förra månaden. Detta efter en punktlighet på 84,36 % i maj. Keflavik International Airport (KEF), Icelandairs viktigaste knutpunkt, hade en OTP på 74,52 %.
I juni transporterade Icelandair 514 000 passagerare, med en kabinfaktor på 83%. Hittills i år har Icelandair transporterat två miljoner passagerare, 7 % mer än förra året, och det finns en växande efterfrågan hos passagerarna av Island som mellanlandningsdestination mellan Europa och Nordamerika.
Bogi Nils Bogason, Icelandair president & CEO kommenterade: ”Vi vet att punktlighet är en av de viktigaste faktorerna för våra kunder, så vi är mycket glada över att se Icelandair som det mest punktliga flygbolaget i Europa för närvarande. Allt detta tack vare ett starkt fokus och teamets enastående arbete. Vi är stolta över att se att detta hårda arbete lönar sig, vilket har lett till en ökning av positiv feedback i passagerarundersökningar och även bidrar till lägre driftskostnader för flygbolaget.”
Under 2024 har Icelandair lanserat tre nya rutter (Färöarna, Halifax och Pittsburgh) och utökat sitt ruttnätverk till imponerande 50 destinationer, vilket gör den nuvarande sommartidtabellen till den största i företagets historia. Icelandair kommer att flyga upp till 65 avgångar per dag från Keflavik till 50 destinationer samt 3 inrikesdestinationer från Reykjavik.
*I sin rapport bedömer CIRIUM resultatet för de 30 % största flygbolagen när det gäller tillgängliga säteskilometer (ASK).