fredag 18 okt, 2024

Data från Visa visar att försäljningen under de olympiska spelen i Paris

Foto:VISA

Dela

Visa, som är officiell betalningsteknikpartner för de olympiska och paralympiska spelen, släpper nya data som visar initiala konsumtionsmönster under öppningshelgen för de olympiska spelen i Paris 2024.

Världsledaren inom digitala betalningar har identifierat den positiva inverkan som Paris 2024 har för att öka handeln i Paris:

  • Småföretag i Paris såg en ökning med 6 % jämfört med föregående år i försäljningen till innehavare av Visa-kort under den första helgen av de olympiska spelen
  • Den mest betydande ökningen av köp i Paris märks hos teatrar och museer +159%, mat och dagligvaror + 42%, restauranger +36%, detaljhandelsvaror +21%, underhållning +18%
  • Den största andelen av utländska köp kommer från amerikanska innehavare av Visa-kort (29 %), med betydande ökningar från år till år av brasilianska (+33 %) och japanska (+129 %) besökare
  • 78 % av de internationella köpen i Paris har varit kontaktlösa, en ökning med 9 % jämfört med föregående år
  • 39 % ökning av flygbokningarna till Paris inför spelen jämfört med samma period 2023
  • Data visar också på en kraftig ökning av antalet resenärer till Paris, särskilt bland unga under 35 år (+120%)
  • Resenärer till Paris från USA ökade mest jämfört med föregående år (+64 %), följt av Tyskland (+61 %) och Spanien (+27 %).
  • Köp har också ökat avsevärt i städer som är värdar för olympiska evenemang utanför Paris, inklusive Saint-Etienne (+214 %), Lille (+100 %) och Marseille (+38 %)

– Som sponsor av den olympiska rörelsen i nästan 40 år och de paralympiska spelen sedan 2002, vet vi vilken påverkan som spelen kan ha för att stärka värdlandets ekonomi. Våra senaste data visar en betydande ökning av köp bland innehavare av VISA-kort under invigningshelgen. Vi är speciellt glada över att se ökningen av köp hos de franska småföretagen, också efter att vi under de senaste fyra åren hjälpt 13 miljoner av dem att bli digitala. Det ökade engagemanget hos yngre generationer, som vi ser i resedata, är också spännande och visar räckvidden och relevansen av spelen idag och in i framtiden, säger Charlotte Hogg, Chief Executive Officer för Visa Europe


Visas ansvar att tillhandahålla betalningssystem för de olympiska och paralympiska spelen kräver en robust och platsspecifik plan i kombination med storskalig verksamhet. Visa har arbetat hand i hand med organisationskommittén under de senaste tre åren och har byggt upp ett anpassat betalningsnätverk över hela Paris och utanför, vilket säkerställer att VISAs kontaktlösa betalningar accepteras på 3 500 försäljningsställen på 32 olympiska arenor och 16 paralympiska arenor.

Enligt Pressmeddelande.

Dela

Relaterade inlägg

Är du trött på pumpor, spöken och bus-eller-godis? Eller är du bara allmänt lättskrämd? För...
Trots att året ännu inte är över, ser vi redan nu ett högt bokningstryck inför...
Indonesien har beslutat om ett moratorium (tillfälligt stopp) för byggandet av hotell, villor och nattklubbar...
Hur ser egentligen morgondagens resebyrå ut? Svaret är här – och den heter Amelia. Med...

Populära inlägg

Vår webbplats använder cookies. Läs mer om vår användning av cookies: Integritetspolicy