fredag 27 sep, 2024

TUIs affärsområde Markets + Airline blir global handelsplats

Foto: TUI

Dela

TUI affärsområde Markets + Airline genom att implementera en ny operativ modell och struktur anpassad utifrån TUI Groups strategiska prioriteringar. Detta är i linje med koncernens strategi att vara en växande, skalbar och global turistverksamhet. Researrangören ska bli en global handelsplats som kombinerar TUIs egna differentierade produkter med ett starkt fokus på paketresor.

TUI har sett en betydande tillväxt i Markets + Airline samt i Hotels & Resorts, Cruises och i Experiences-verksamheterna under de senaste två åren. Koncernen har inte bara investerat i differentierade hotell- och kryssningsprodukter utan också i IT-plattformar – särskilt inom inköp, försäljning, produktion och prissättning. Detta har lagt grunden för ytterligare tillväxt. För att stödja dessa plattformsmöjligheter tar organisationen nu nästa steg i att bli en global handelsplats för resor och upplevelser.

I framtiden kommer TUI att utöka sitt framgångsrika produktutbud och erbjuda fler tredjepartsprodukter. Kärnverksamheten med klassiska paketresor kommer att kompletteras med dynamiska paket och enstaka komponenter. Samtidigt kommer reseaktören att öka sina personliga erbjudanden, utöka sina tilläggstjänster och bibehålla den höga servicenivån som TUIs kunder är vana vid och uppskattar sedan många år. Försäljning via butiker och direktkanaler online kommer att stå i centrum för koncernens tillväxtambitioner.

För att möjliggöra denna transformation anpassar Markets + Airline nu sin organisationsstruktur och -processer efter de strategiska prioriteringarna. Den nya strukturen har tre huvudsakliga områden och tillsätts i syfte att möjliggöra starka synergier. Det första området är Marketplace – en fullt integrerad funktion med en ny operativ modell för researrangören som ska stötta kärnverksamheten. Detta kommer möjliggöra global skalbarhet i hög hastighet och göra verksamheten mer effektiv och lönsam. Det andra området är en separat enhet för Expansion Businesses, som kommer att fokusera på nya produktkategorier och marknader. Slutligen etablerar TUI en utökad kommersiell funktion i flygbolaget.

– Vi har rapporterat tvåsiffrig tillväxt för åttonde kvartalet i rad i det underliggande EBIT i augusti. Detta visar styrkan i vår affärsstrategi. Vi kommer att påskynda våra tillväxtplaner och tar därför nu nästa steg i vår transformation. Markets + Airline spelar en nyckelroll i detta. Förutom att vara en framgångsrik paketresearrangör med ett starkt varumärke, kommer vi att erbjuda en växande portfölj av produkter, tjänster och destinationer. Målet är att sälja fler produkter till fler kunder globalt, året runt. Omvandlingen av Markets + Airline kommer att hjälpa oss att växa vårt TUI-leende globalt, säger Sebastian Ebel, VD för TUI Group.

Ny organisationsmodell och nytt ledningsteam för Markets + Airline
Omvandlingen till en Marketplace innebär att de huvudsakliga funktionerna – Commercial och Marketing – kommer att organiseras på ett integrerat sätt över regionerna. Den kommersiella funktionen inkluderar alla produkt- och inköpsaktiviteter samt optimering av handelsverktyg. Denna funktion kommer att ledas av Stefan Baumert, ny Chief Commercial Officer, som har en lång och framgångsrik karriär inom TUI bakom sig. Marknadsföringen kommer också att organiseras på central nivå, och den person som ska leda denna funktion kommer att utses inom kort.

I den nya funktionen Marketplace kommer regionerna att säkerställa fokus på lokala kundbehov, med ansvar för hantering av flygkapacitet, handel samt distribution och lokal marknadsföring. En VD har utsetts för varje region. Arjan Kers kommer att ansvara för BeNe-regionen (Belgien och Nederländerna). GAS-regionen (Tyskland, Österrike, Schweiz) kommer att ledas av Benjamin Jacobi. Jessica Enbacka kommer att leda Norden. Neil Swanson kommer att ansvara för verksamheten i Storbritannien och Irland, och ersätter Andrew Flintham som kommer att lämna organisationen efter en lång karriär inom koncernen. Regionerna kommer att behålla sina egna resultat- och förlustrapporter och rapportera direkt till David Schelp, VD för Markets + Airline

Expansion Businesses för snabb inkubation och tillväxt
Eftersom turistkoncernen vill växa utanför sin nuvarande portfölj kommer en enhet för ”Expansion Businesses” att etableras. Mircea Tudose kommer att ansvara som VD för Expansion Businesses och rapportera direkt till David Schelp. Enheten kommer att fungera som en inkubator och prioritera utrullningen av nya produktplattformar, attrahera nya kundsegment samt gå in på nya marknader.

Stärka verksamhetens relevans: TUI Airline med utökat kommersiellt upplägg
Flygindustrin fortsätter att utvecklas, med växande kapacitet, fokus på kostnadseffektivitet samt ett skifte mot fritidsmarknader. För att fortsätta sin tillväxtresa kommer TUI Airline, som fortsatt kommer att ledas av Marco Ciomperlik, VD för TUI Airline, att utöka sitt kommersiella upplägg. Fokus kommer att vara att utnyttja kommersiella möjligheter samtidigt som verksamheten anpassas till regionernas behov och skapar värde för TUI-koncernen.

Alla förändringar träder i kraft den 1 oktober 2024.

– Eftersom marknadslandskapet och kundernas efterfrågan förändras, kommer vi nu att påskynda vår omvandling för att säkerställa att vi uppnår våra ambitiösa tillväxtmål. Den nya organisationen kommer att etablera tydliga ansvarsförhållanden och möjliggöra skalbarhet, mer agilitet och maximera våra möjligheter på den globala turistmarknaden. Kunderna kommer att kunna boka mer flexibelt och välja från ett ännu bredare produktutbud. Den integrerade affärsmodellen med Holiday Experiences – som inkluderar Hotels & Resorts, Cruises and Activities – samt Markets + Airline kommer att frigöra ytterligare betydande värde för våra aktieägare. Omvandlingen kommer att stödja våra tillväxtambitioner och tillsammans med mitt nya ledningsteam ser jag fram emot att påskynda omvandlingen och framgångsrikt genomföra den nya strukturen, säger David Schelp, VD för Markets + Airline.

Enligt Pressmeddelande.

Dela

Relaterade inlägg

Nu är nomineringarna till årets Stora turismpris klara. Här möter vi nominerade som bland annat...
Under evenemanget Spain Talks i Stockholm nyligen, arrangerat av Spaniens Turistkontor uppmärksammades Escape Travel med...
AI förändrar hur vi reser genom att erbjuda smarta lösningar för allt från packning och...
USA anklagar Visa för att monopolisera kortbetalningar. Nu stämmer justitiedepartementet betalkortsföretaget för brott mot landets konkurrenslagstiftning,...

Populära inlägg

Vår webbplats använder cookies. Läs mer om vår användning av cookies: Integritetspolicy