torsdag 3 okt, 2024

TravelReport checkar in: En resa genom Korea

Dela

Den 2 oktober checkade Koreas turistdelegation in på Nationalmuseum i Stockholm i regi av Aviareps. TravelReport bjöds på en oförglömlig kväll med traditionell musik och dans, en välarrangerad workshop och en intervju med Ruby James, marketing manager för Korean Tourism Organization i London.


Generellt om turismen i Korea just nu?
– Under år 2023 och 2024 har vi lanserat ”The Korean Wave” och intresset är stort. Tidigare var Korea ofta en destination som kombinerades med besök i exempelvis Kina eller Japan – nu väljer många Korea som sin huvuddestination. Filmen ”Parasit”som vann 7 Oscars 2020 och Netflex-serien ” Squid Game” har också haft stor påverkan, härtill hela K-Culture med K Pop, K Drama och K Beauty, säger Ruby James.

Vad är det som gör att ni nu väljer att sätta fokus på den svenska marknaden just nu?
– Det är en del i strategin #The Korean Wave# att fokusera på nya marknader med potential. Norden är en sådan, och här är Sverige i fokus. Vi har exempelvis arrangerat Korean Cultural Festival i Kungsträdgården och öppnat upp Koreanskt Kulturcenter på Kungsholmen i Stockholm. Intresset har varit stort. Ikväll är flera av våra DMCs på plats för att möta den svenska resebranschen.

Vad är ert kortsiktiga- respektive långsiktiga mål?
– Vårt kortsiktiga mål är att vi i år ska ha välkomnat 20 miljoner turister, år 2027 vill vi ha nått upp till 30 miljoner besökare. Vi vill även uppmuntra de turister som kommer att upptäcka fler platser än de klassiska: Seoul, Busan och Jeju island. I år har det dessutom varit möjligt att resa till Korea utan VISA, 2025 kommer ett elektroniska VISA tillbaka – men det är en enkel registrering som görs omedelbart online.

Vad erbjuder ni som gör att den långa resan till en bra investering?
– Korea är en unik destination med tillgängliga äventyr. Har möter du tradition och det moderna och det traditionella. Även säkerheten lyfter, Ruby James fram.

Vad bör jag inte missa när jag åker till Korea?
­
– Då skulle jag nog vilja lyfta en Temlpe Stay, upplevelsen är enkel att boka och är verkligen unik. Traditionell meditation och vegansk mat är nyckelingredienserna, även Zero-waste konceptet är implementerat, avslutar Ruby James.

Kvällens utställande företag inkluderade:

Holiday Planners
Hanatours ITC
H & T

Danim Group Inc.

US Travel Korea

Golden Tour Korea DMC

Etourism

Sally Tour

Lotte Hotels

Korean Air

Kvällens middag
Signerades Chef Jennie Walldén som driver restaurang Namu i Malmö.

Vi tackar för en inspirerande kväll!

Dela

Relaterade inlägg

En workshop med koreanska partners (DMC och hotellrepresentanter) En presentation från Korea Tourism Organization och en exklusiv trerättersmiddag...
Samarbetet innebär att Taxi Göteborgs förare och taxibilar kommer att finnas tillgängliga på Uber-appen under...
Från och med den 1 februari 2025 planeras First Camp ta över driften av Gustavsviks...
Från och med maj startar nämligen reseaktören en ny charterlinje med direktflyg till Kalabrien – regionen som...

Populära inlägg

Vår webbplats använder cookies. Läs mer om vår användning av cookies: Integritetspolicy