Internationella medier visar ett ökat intresse för Skåne som besöksmål även under vintern. Det betyder också att efterfrågan på genuina upplevelser i vår region växer bland utländska besökare, tack vare de rekordmånga reportagen om allt från hälsoinriktade vinterupplevelser utomhus till avkoppling med god mat.
Under den här vintersäsongen har Skåne haft fler utländska pressbesök än någonsin. Några exempel är Süddeutsche Zeitung, SØNDAG och Familie Journal som lyfter fram Skåne som en attraktiv vinterdestination med sådant som friska vandringar och skånska middagar framför brasan. Närmast väntar vi ett besök av brittiska The Times som vill prova den skånska kallbadskulturen.
Det ökande internationella intresset för den skånska vintern betyder en ny möjlighet för hela besöksnäringen i Skåne, och är också en PR-mässig framgång för Visit Skåne som länge arbetat för att stärka regionens profil som en destination under alla årstider. Publiceringarna i utländsk press visar att Skåne har potential att locka besökare även under andra årstider än vår och sommar.
Som regionalt destinationsbolag arbetar Visit Skåne aktivt med att lyfta fram Skåne som en året runt-destination, och tillsammans med näringen skapa upplevelser som gör att besökare väljer att komma hit – även under lågsäsong, förutsatt anpassade erbjudanden och en fortsatt satsning på vinterturism.
–För att kunna möta efterfrågan och dra nytta av det vi just nu skapar genom internationell synlighet behöver fler aktörer hålla öppet längre, utveckla sina vintererbjudanden och se vintern som en period med stor potential, säger Alfred Wagenius som är PR-ansvarig kommunikatör på Visit Skåne.
Exempel på publiceringar:
✔ Radioreise, en populär tyskspråkig resepodcast med 1,5 miljoner lyssnare, publicerat både som podcast och läsbart reportage om Skånes vinterupplevelser.
✔ Nürnberger Nachrichten, en av Tysklands största regionala dagstidningar med 700 000 läsare per utgåva, lyft Skåne som en plats för lugna, naturnära vinterupplevelser.
Statistik för gästnätter i samtliga boendeformer för månaderna januari, februari och december för två utlandsmarknader, samtliga utlandsmarknader och totalen (samtliga). Vi jämför nivåerna 2019 med 2024.
År | Danmark jan, feb och dec | Tyskland jan, feb och dec | Utländska marknader jan, feb och dec | Total (samtliga marknader) jan, feb och dec |
2019 | 48 341 | 21 097 | 195 225 | 862 453 |
2024 | 79 002 | 25 731 | 216 482 | 921 397 |
Utveckling | +63,4% | +22,0% | +10,9% |
Enligt Pressmeddelande.