Viking Line är Sveriges mest hållbara passagerarrederi enligt Sustainable Brand Index, som är Europas största oberoende varumärkesstudie om hållbarhet. Viking Line är också det varumärke som förbättrat sin totala ranking på listan allra mest under året som gått.
I 2025 års Sustainable Brand Index har hållbarheten hos 434 varumärken i Sverige bedömts av ett riksrepresentativt urval av respondenter. Viking Line når plats nummer 5 inom sin kategori, Travel & Tourism, och är också det passagerarrederi som når högst ranking på listan. Totalt sett är Viking Line det varumärke som förbättrar sin position allra mest jämfört med föregående mätning.
–Vi är i grund och botten ett åländskt familjeföretag, som i decennier har arbetat konsekvent med att minska vår klimatpåverkan. Vi är sedan länge föregångare inom teknikutvecklingen av passagerarfartyg och bland de första i världen att erbjuda biogas som fossilfritt bränslealternativ. De senaste åren har vårt arbete intensifierats ytterligare, och det är otroligt roligt att även konsumenterna nu uppfattar att vi tar hållbarhetsfrågorna på allvar, säger Dani Lindberg, hållbarhetschef Viking Line.
Viking Line har fem egna fartyg samt det delägda kryssningsfartyget Birka Gotland. Med rederiets nyaste fartyg Viking Glory och Viking Grace kan man genom att addera biogas minska utsläppen från sin resa med 90 procent. Läs mer om Viking Lines hållbarhetsarbete här.
Topp 10 Sustainable Brand Index, kategori Travel&Tourism:
1. Skansen
2. Kolmården
3. Liseberg
4. SkiStar
5. Viking Line
6. Gröna Lund
7. Stena Line
8. TUI
9. Ving
10. Apollo
Sustainable Brand Index är Europas största oberoende varumärkesstudie om hållbarhet. Studien har genomförts årligen sedan 2011. I 2025 års studie har ett riksrepresentativt urval om 25 000 respondenter i åldern 16–75 år intervjuats under perioden december 2024 – februari 2025. Totalt bedömdes 434 varumärken i Sverige varav Systembolaget valdes till det allra mest hållbara varumärket i år. Respondenterna kommer från Norstats panel.