Det gångna året präglades av ett ökat utrikesresande, flera nya linjesatsningar av flygbolagen på Arlanda och ett stärkt rörelseresultat parallellt med fortsatta satsningar på flygets omställning mot ett fossilfritt flyg. Antalet resenärer ökade totalt med en procent under året jämfört med 2023. Utvecklingen är driven av en fortsatt växande efterfrågan på utrikesresor.

Ett ökat resande och högre kommersiella intäkter bidrar till att Swedavia för första gången sedan pandemin kan redovisa ett positivt rörelseresultat för helåret. Det markerar en viktig milstolpe i bolagets återhämtning. Samtidigt har förutsättningar skapats för en fortsatt tillväxt av antal passagerare som återspeglas i ökningen av nettoomsättningen med 462 miljoner kronor jämfört med föregående år samt en förbättring av rörelseresultatet med 344 miljoner kronor. Därtill är kassaflödet från den löpande verksamheten positivt för helåret och har ökat med 305 miljoner kronor, vilket också bidrar till att Swedavias finansiella ställning fortsatt är god.
På Arlanda färdigställs under första kvartalet 2025 den sista etappen av den nya marknadsplatsen och de sista hyresgästerna flyttar in. Tillsammans med den nya säkerhetskontrollen är därmed den omfattande moderniseringen av Terminal 5 slutförd, som påbörjades precis före pandemin och nu medför markant förbättrade flöden och nöjdare resenärer.
Därutöver möjliggör den nya marknadsplatsen för ökade vinstmarginaler i Swedavias kommersiella affär, vilket i sin tur skapar bättre förutsättningar för att kunna bibehålla konkurrenskraftiga flygplatsavgifter.
Under året etablerades ett 40-tal nya flyglinjer, varav 18 helt nya destinationer. Bland de största nyheterna var Air Canadas direktlinjer via Arlanda till Toronto och Montreal samt ANA:s nya förbindelse mellan Arlanda och Tokyo Haneda som startade i början av 2025. Swedavia jobbar vidare med att fortsätta stärka den internationella tillgängligheten.
Parallellt med en stark utrikestrend står inrikesflyget inför fortsatta utmaningar. En viktig konsekvens av detta är att flygbolaget BRA meddelade att de vid årsskiftet skulle lägga ner sin inrikestrafik på Bromma Stockholm Airport. I stället träffades ett samarbetsavtal och BRA är numera underleverantör åt SAS, vilket innebär att inrikestrafiken i Stockholm från och med årsskiftet konsoliderats på Arlanda. Utvecklingen för ett starkt Arlanda är mycket positiv och viktig för hela Sveriges tillgänglighet.
Fyra av Swedavias tio flygplatser har nu uppnått den högsta nivån inom det internationella klimatcertifieringssystemet Airport Carbon Accreditation, vilket är ett av flera mått på att bolaget är världsledande på att bedriva flygplatsverksamhet med minsta möjliga klimatpåverkan. Målet är att alla Swedavias flygplatser ska nå denna nivå senast 2026.
Swedavias incitamentsprogram för bioflygbränsle, som nu går in på sitt sjätte år, har hittills lett till att 135 miljoner SEK investerats i hållbara flygbränslen. Satsningen på biobränsle är en del av Swedavias långsiktiga vision för ett fossilfritt flyg.
Enligt Pressmeddelande.