onsdag 30 apr, 2025

Trygghet viktigare än någonsin när svenskarna väljer resmål

Foto: Ticket

Dela

Trots en fortsatt stark reslust bland svenskarna är det tydligt att ett oroligt världsläge påverkar hur och var vi reser. Enligt resebyrån Tickets senaste undersökning fortsätter trygghet och säkerhet att väga tyngst vid val av resmål – en faktor som har ökat i betydelse sedan i fjol.

Att känna sig trygg på semestern är den viktigaste faktorn för svenskarna när de väljer resmål. Hälften av alla tillfrågade i resebyrån Tickets senaste undersökning svarar att trygghet och säkerhet är avgörande vid valet – en ökning med 10 procentenheter jämfört med förra året. Den tydliga ökningen tyder på att oron i världen, liksom rapporter om gängrelaterat våld hemma i Sverige, har gjort behovet av trygghet mer påtagligt och påverkar våra semesterbeslut i allt högre grad.

– Vi ser att omvärldsläget påverkar svenskarnas resebeteende. Trygghet och säkerhet har alltid varit viktigt, men har nu blivit ännu mer avgörande. Det kan också vara en förklaring till varför intresset för USA har minskat, då det politiska klimatet gör att många inte känner sig lika trygga med att resa dit just nu, säger Tiyoneh Jah, PR- och kommunikationsansvarig på resebyrån Ticket.

Enligt undersökningen fortsätter priset på resan att vara en viktig faktor, följt av stabilt väder på resmålet. Samtidigt har bekvämlighetsfaktorer som direktflyg och smidiga förbindelser minskat i betydelse. Direktflyg har gått från att vara den näst viktigaste faktorn till den femte, med en minskning på 14 procentenheter jämfört med förra undersökningen.

– Det ekonomiska läget gör att vi tänker om. Vi ser att fler är villiga att kompromissa med bekvämlighet för att få en prisvärd resa. Det är intressant att se att samtidigt som intresset för direktflyg och enkla förbindelser har minskat, har andelen som anser att priset är en av de viktigaste faktorerna ökat med lika många procentenheter, säger Tiyoneh Jah.

Källa: Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov på uppdrag av Ticket, med ett riksrepresentativt urval av män och kvinnor i Sverige över 18 år.

Enligt Pressmeddelande.

Dela

Relaterade inlägg

Nu lanseras den nya kommunikationsstrategin för nationen Sverige för att underlätta arbetet med att kommunicera...
I vår tar den heta bastukulturen plats i rampljuset inför hela Europa. Med låten Bara bada...
Scuba Travel, Nordens största arrangör av dykresor ser ett stort uppsving och ökat intresse för...
Hertz tar nu nästa steg i sin digitala satsning och lanserar det nya reklamkonceptet "För...

Populära inlägg

Vår webbplats använder cookies. Läs mer om vår användning av cookies: Integritetspolicy