SJ har med dotterbolaget SJ Norge fått kontrakt för att bedriva tågtrafik på sju norska tågsträckor. Beslutet klubbades av norska Jernbanedirektoratet på måndagen, skriver SJ i ett pressmeddelande.
Det statliga svenska bolaget ska därmed i drygt tio år driva tågtrafiken inom ramen för vad som i Norge kallas Trafikkpakke 2. Där ingår trafiken på Dovrebanen, Rørosbanen, Raumabanen, Nordlandsbanen, Trønderbanen, Meråkerbanen och Saltenpendelen.
SJ kör sedan tidigare vissa sträckor i Norge på linjerna Stockholm–Oslo, Göteborg-Halden samt Stockholm–Narvik.
Avtalet om tågtrafiken i Trafikkpakke 2 gäller från sommaren 2020 och åtta år framåt, med option på två års förlängning, enligt SJ.
I slutändan av budgivningen stod SJ Norge den norska konkurrenten Vy, som för närvarande driver trafik på linjerna.
En rad kända aktörer hade då slagits ut, däribland Hongkongbaserade MTR, tyska Arriva, franska Keolis och brittiska Go-Ahead slagits ut. Svenska Nobina var också med och budade i upphandlingen.
Priset blev en avgörande faktor i budstriden.
”Det genomsnittliga årliga vederlag SJ Norge ska ha för att driva trafiken som ingår i detta trafikpaket utgör i storleksordningen en femtedel av vad trafiken drivs för i dag”, skriver Jernbanedirektoratet i en kommentar enligt nyhetsbyrån NTB.
Källa:TT