söndag 29 sep, 2024

Affärsresandets framtid döms ut i chefsundersökning

Dela

84 procent av de svarande i en undersökning som Bloomberg News genomfört med vd:ar och andra höga chefer för stora bolag i USA, Europa och Asien kommer att spendera mindre på resande efter pandemin. Ett sådant scenario skulle bli kännbart för erkänt affärsreseberoende bolag som SAS och Scandic. 

ffärsresandet som vi känner det är ”förändrat för alltid”, enligt nyhetsbyråns tolkning av signalerna från bolagschefer. Dessa gör gällande att de kommunikationsverktyg som trimmats för att upprätthålla funktionen i affärsverksamheter möjliggjort så stora tidsbesparingar att ingen egentligen längtar tillbaka till jobbresorna.

45 storbolag, bland annat Pfizer, LG Electronics, Deutsche Bank och Akzo Nobel, deltog i undersökningen.

”Resor för att trappa upp affärer kan minskas med en tredjedel och interna möten med ännu mer. Det är bra för kassan och bidrar till våra hållbarhetsmål. Våra kunder har nu haft ett år på sig att träna, så det är inte längre socialt oacceptabelt att enbart ha kontakt via videolänk. Detta blir ett enormt effektivitetsverktyg”, sade kemibolaget Akzo Nobels vd Thierry Vanlancker.

Majoriteten av cheferna i undersökningen spår att budgetar för affärsresor kommer minska med mellan 20 och 40 procent, med det klart dominerande mediansvaret ”upp till 30 procent” i neddragning. 

Undersökningens resultat hittar också stöd i branschorganisationen Global Business Travel Associations prognoser, som spår att affärsresekostnaderna kommer att minska från en toppnotering på 1.430 miljarder dollar 2019 till 1.240 miljarder dollar 2024.

Den som önskar börja resa igen kommer inte bara ha motstånd i form av kostnadsbesparingar att tränga igenom. Generellt har nämligen inte det minskade resandet resulterat i något översvallande kaos för företagens affärsverksamheter, enligt enkätsvaren.

”Bolag tittar på sina resultatrader, klimatåtaganden och har samtidigt anställda vars önskemål om ett mer flexibelt arbetsliv hörs ljuda och tänker: Måste vi ens gå tillbaka?”, sade konsultfirman KMPG:s globala rese- och nöjeschef.

Vissa bolag kommer dock att påverkas negativt – de inom just rese- och nöjesnäringar. För desamma har dessutom pandemin redan varit förödande, exempelvis inom flyg- och hotellbranschen. Flygbolagens tapp summerades till 126 miljarder dollar 2020 och under 2021 spår lobbyorganisationen Air Transport Association ytterligare förluster på 48 miljarder dollar. Många bolag, vars skuldsidor har växt lavinartat under pandemins ofta statligt finansierade räddningsåtgärder, är beroende av affärsresenärernas återkomst.

Sydbanks flyganalytiker Jacob Pedersen har vid upprepade tillfällen varnat för att SAS är ett av de europeiska flygbolagen med störst exponering mot affärsresor.

”Vi förväntar oss också att affärsresenärer kommer att resa betydligt mindre i framtiden och att det kommer kosta SAS intäkter på 5-8 miljarder kronor per år och då räcker inte nuvarande sparprogram på 4 miljarder kronor per år”, skrev Sydbank i en analys tidigt under 2021.

Flera analyshus har också varnat för hotellbolaget Scandics exponering mot affärsresande. 

Från de resenärsberoende branscherna hörs dock samtidigt flera röster som hävdar att ryktet om affärsresornas död är betydligt överdrivet.

”Många av våra företagskunder uppger att de omedelbart kommer återgå till affärsresor den dagen de förlorar en kund på grund av att de inte befunnit sig ansikte mot ansikte”, sade Air France-KLM:s vd Ben Smith till Bloomberg News.

Källa:Nyhetsbyrån Direkt

Dela

Relaterade inlägg

Tillbaka på jobbet och nästan ett år kvar till nästa semester. Så hur bevarar man...
Rederiet Viking Line och HockeyAllsvenskan har skrivit under ett partnerskap för säsongerna 2024/2025 och 2025/2026....
Flera turister uppges ha skadats i samband med att en isgrotta på Island kollapsat, rapporterar...
First North-listade rese- och eventbolaget Unlimited Travel redovisade en omsättning på 172 miljoner kronor (155)...

Populära inlägg

Vår webbplats använder cookies. Läs mer om vår användning av cookies: Integritetspolicy