Airhelp, som hjälper kunder som har drabbats av flygförseningar, har fortsatt som mål att dra SAS till EU-domstolen fastän den Allmänna reklamationsnämnden (ARN) på torsdagen nekade SAS-kunder ersättning i spåren av pilotstrejken i våras.
Det framgår av ett pressmeddelande.
Marie Bexelius, Sverigechef på Airhelp, för i en kommentar fram att det är viktigt att komma ihåg att ARN bara har lämnat en rekommendation och att det inte är ett bindande beslut. Denna rekommendation påverkar inte den stämningsansökan som Airhelp har lämnat in till EU-domstolen.
”En eventuell EU-dom är legalt bindande för alla länder som är anslutna till EU-förordningen”, framhåller hon.
Hon pekar även på att ”det redan finns en bindande EU-dom gällande strejker och passagerares rätt till ersättning”.
Knappt 400.000 resenärer drabbades av SAS pilotstrejk i våras och kan därför ha rätt till en schablonersättning på upp till 600 euro per person. Som mest skulle SAS således kunna behöva betala ut ett miljardbelopp i kompensationer.
ARN gjorde dock bedömningen att pilotstrejken var en extraordinär händelse varpå myndigheten ansåg att flygbolaget inte behöver betala ut den standardiserade kompensationen, enligt EU-förordningen, till berörda kunder.
Källa:Nyhetsbyrån direkt