Danska Statens Järnvägar (DSB) presenterade tillsammans för den danska allmänheten en modell i verklig storlek av de nya tågen IC5 Coradia Stream i närvaro av Flemming Jensen (VD för Danska Statens Järnvägar), Emmanuel Henry (VD för Alstom i Danmark) och olika intressenter.
I april 2021 undertecknade Alstom och DSB ett historiskt ramavtal värt 2,6 miljarder euro för leverans av 100 Coradia Stream-tåg samt 15 års fullserviceunderhåll. För att underlätta design- och tillverkningsprocessen producerade Alstom en modell i verklig storlek av det nya IC5-tåget.
Modellen, i verklig storlek, är utrustad med sittplatser, bord och andra interiördetaljer och kommer att användas för att visa tågets funktioner och design med olika intressegrupper, inklusive DSB:s kunder och personal. Att säkerställa en enastående reseupplevelse och bekväma sittplatser är prioriterade mål, och den nya interiördesignen gör det möjligt för kunderna att både koppla av och arbeta under resan. Den nya designen erbjuder förbättrade passagerarfunktioner som bredare bordsskiva, lutande stolar, individuella armstöd, läslampa och laddningsmöjligheter vid varje sittplats. Dessutom kommer IC5-tåget att ha fler skärmar än de nuvarande DSB-tågen, vilket ger passagerarna bättre tillgång till reseinformation i realtid.
Mindre ändringar kan komma att göras innan designen är helt färdigställd. Trots detta ger modellen av IC5-tåget i skala 1:1 redan kunder och anställda en glimt av vad de kan förvänta sig.
”Vi har nått en viktig milstolpe tillsammans med Alstom. IC5-tågen kommer att utgöra ryggraden i klimatvänlig, bekväm och effektiv tågtrafik i Danmark om några år. När designen för tågen är slutgiltigt fastställd kan produktionen av IC5-tågen påbörjas”, säger Flemming Jensen, VD för Danska Statens Järnvägar (DSB)..
“Genom ett nära samarbete med DSB har vi nu nått en viktig milstolpe med den färdiga designen – och modellen i verklig storlek – av IC5-tåget. Nu ser vi fram emot produktionen och leveransen av tågen, som är baserade på vår välbeprövade tågfamilj Coradia Stream. Den kombinerar innovation, hållbarhet och enastående passagerarkomfort på bästa möjliga sätt. Tågets detaljer är anpassade för Danmark, så det finns inget annat tåg som liknar detta”, säger Emmanuel Henry, VD för Alstom i Danmark.
Det nya IC5-tåget är baserat på Alstoms toppmoderna, och högpresterande elektriska flerdelade enhet (EMU) Coradia Stream, med lågt golv, och uppfyller dagens krav för regional- och intercitytransport. Coradia Stream erbjuder en modulär design som gör det möjligt för operatörer att välja den konfiguration och interiör som passar bäst för deras marknad och kommersiella strategi. Totalt har över 1000 tåg baserade på Coradia Stream-tågfamiljen redan beställts av Italien, Luxemburg, Nederländerna och andra länder, vilket säkerställer att tågen är en välbeprövad produkt. Tågfamiljen erbjuder också versioner med noll direkta utsläpp, såsom batteri- eller vätgasteknik för icke-elektrifierade linjer. En särskild högkapacitetslösning kompletterar portföljen. Dessutom tar Alstoms hållbara tillvägagångssätt för service hänsyn till hela produktens livscykel, från initial design till slutet av livet, vilket kommer att maximera värdet av DSB:s tillgångar.
IC5-tågen är anpassade för att möta kraven på det danska järnvägsnätet och deras topphastighet på 200 km/tim kommer att säkerställa snabb mobilitet i hela landet. De är en förutsättning för att kunna dra full nytta av de stora infrastrukturprojekt som för närvarande genomförs på järnvägen, som elektrifiering och nya signaler.
IC5-tågen kommer att ersätta IC3-, IC4-, IR4- och Öresund-tågen. Dessa kommer successivt att fasas ut och kommer att användas både som snabbtåg, intercity-tåg och regionala tåg.
Materialen i de nya IC5-tågen är inspirerade av dansk designtradition och erbjuder bland annat sätesklädsel med hög andel ull, vilket innebär att sätena undviker miljöskadlig ytbehandling. Alla produkter och material är miljömärkta och upp till 96% av tåget kan återvinnas. IC5-tåget har fem vagnar med 300 sittplatser. Vagnarna har låg instigning, det finns flexibla utrymmen för cyklar och barnvagnar samt ännu fler platser för förvaring av bagage än de befintliga tågen
Enligt Pressmeddelande.