Biluthyraren Hertz har ansökt om konkursskydd enligt den amerikanska kapitel-11-lagstiftningen.
Verksamheten ska dock kunna fortsätta under processen.
Den amerikanska biluthyraren, där aktivistinvesteraren Carl Icahn kontrollerar 39 procent av aktierna, söker om konkursskydd. Bolaget, med skulder på 19 miljarder dollar, över 180 miljarder kronor, har drabbats hårt av coronakrisen. De nästan 700.000 bilarna i bolagets flotta har mestadels blivit stående när länder runt om i världen stängts. Enligt Financial Times utgör biluthyrning på flygplatser två tredjedelar av deras verksamhet i USA och Europa.
”Covid-19 har drabbat oss hårt och då de är osäkert när resande och ekonomin som helhet kan hämta sig måste vi ta ytterligare steg för att klara en återhämtning som kan bli utdragen”, skriver vd Paul Stone i ett uttalande.
Bolaget har sagt upp personal och uppger att man har tillräckligt med likvida medel – mer än 1 miljard dollar – för att kunna hålla igång verksamheten.
På fredagen rapporterade Wall Street Journal att Hertz inte lyckats nå en uppgörelse med sina långivare riskerar tvångsförsäljning av bilflottan. Enligt uppgift till tidningen ska dock bolaget ha flera veckor på sig att nå en uppgörelse. Målet är att undvika att hela flottan säljs och istället dra ned på antalet bilar, enligt uppgift till den amerikanska affärstidningen.
”Hertz har nog inget annat val än att dra ned på verksamheten och sälja tillgångar”, skriver Joseph Acosta, som arbetar med konkurser på juristfirman Dorsey & Whitney till Bloomberg.
Analytiker har varnat för vad en Hertz-konkurs skulle innebära för bilbranschen. Hertz är en viktig kund för biljättar som GM, Ford och Fiat Chrysler.
Tvångsförsäljning av flottan skulle dessutom påverka begagnatpriserna, på en redan svag marknad skriver Bloomberg och Wall Street Journal.
Redan innan krisen kämpade bolaget med konkurrens från exempelvis Avis, men även Uber och Lyft.
I början av maj rapporterde Financial Times att Hertz nått en överrenskommelse om att skjuta på en leasingbetalning för sin bilflotta till den 22 maj.
Så sent som i måndags byttes vd Kathryn Marinello ut mot Paul Stone. Han blev då bolagets femte vd sedan 2014.
Carl Icahn började köpa aktier i Hertz 2014 och har tre representanter i styrelsen.
Hertz gjorde i fjol en förlust på 58 miljoner dollar, drygt 560 Mkr. Skuldläget kan kopplas 2005, då riskkapitalbolaget Clayton Dubilier & Rice köpte biluthyraren, skriver WSJ.
Farhågor finns att affärsresandet, som är en viktig för Hertz, inte kommer att återvända i samma utsträckning som förr, då många företag under coronakrisen i allt större utsträckning sköter affärerna utan fysiska möten, skriver WSJ.
Källa:di.se