Många turister besökte Stockholm i samband med Taylor Swifts konserter. Det syntes inte minst på SL:s försäljning av korta periodbiljetter och enkelbiljetter som tillsammans nådde de högsta nivåerna hittills i år.
Försäljningen av korta periodbiljetter – det vill säga periodbiljetter som gäller 24 timmar, 72 timmar och 7 dagar – mer än fördubblades under konserthelgen jämfört med tidigare helger i år. Bara på fredagen såldes 11 900 korta periodbiljetter. Det kan jämföras med att det sålts 3 600 korta periodbiljetter en genomsnittlig fredag tidigare i år.
– Vi är glada att så många åkte kollektivt under sitt Stockholmsbesök och kan dessutom konstatera att trafiken flöt på bra i samband med konserterna, säger Suss Forssman Thullberg, avdelningschef för Kommunikation och försäljning på SL.
Det såldes ungefär 387 000 enkelbiljetter fredagen den 17 maj. Det är bara löningshelgen i april som ligger på ungefär samma nivåer för sålda enkelbiljetter.
– Det är en tydlig Taylor Swift-effekt som vi ser i biljettförsäljningen denna helg, även om vi tror att det fina vädret också har bidragit till det stora antalet sålda biljetter, säger Suss Forssman Thullberg.
Enligt Pressmeddelande.