Den 18 september meddelade det belgiska flygbolaget ”Air Belgium” plötsligt att de skulle upphöra med alla passagerarflygningar från den 3 oktober.
Air Belgium är därmed ungefär det 150:e flygbolaget som lämnar konsumenterna i sticket sedan 2017.
Detta står i skarp kontrast till det skydd som reseföretag erbjuder sina resenärer. Sedan 1990 har den europeiska direktivet om paketresor föreskrivit att de måste skydda sina resenärer från ekonomisk insolvens (och därmed konkurs). De åtta garantifonderna, medlemmar i EGFATT, tar detta skydd mycket på allvar och hjälper resenärer året runt, antingen genom att återbetala förlorade belopp eller genom att hjälpa (eller repatriera) dem på destinationen.
Det är inte logiskt för Europeiska kommissionen att skilja mellan resenärer, nämligen de som endast har en flygbiljett (ej skyddade) och de som har bokat en paketresa (skyddade). En paketresa är vanligtvis en kombination av flyg och boende.
Men världen är ännu mer upp och ner: det är faktiskt så att researrangörer får betala för konkursen (eller ekonomiska problem) hos ett flygbolag! I fallet med Air Belgium måste de köpa nya flygbiljetter för sina resenärer, som ofta är mycket dyrare, de måste föreslå svårare reseplaner (endast Air Belgium flög direkt från Bryssel), eller de kan till och med tvingas att ställa in resan på grund av force majeure. I det sistnämnda fallet måste de återbetala resenärerna inom 14 dagar, utan försäkran om att de kommer att bli ersatta av Air Belgium. Förutom de rent ekonomiska kostnaderna drabbas de också av ytterligare förluster på grund av den extra arbetsinsats som krävs för att ordna upp ovanstående för sina resenärer, det senare dock med stor hängivenhet och helt till förmån för sina resenärer.
Garantifonderna som skyddar dessa reseföretag mot ekonomisk insolvens ifrågasätter allvarligt den möjliga påverkan på sin verksamhet av tidigare och framtida flygbolagskonkurser. EGFATT, tillsammans med ECTAA och andra organisationer, har under många år uppmanat flygindustrin att upprätta sin egen garantifond eller vidta något värt initiativ i detta avseende. Nu konstaterar EGFATT att avsaknaden av något initiativ på europeisk unionsnivå för att skydda passagerare och researrangörer mot flygbolagskonkurs kan ha en negativ effekt på researrangörernas solvens, vilka faktiskt är strikt reglerade och finansiellt övervakade (på grund av EU-regler).