Boeing och amerikanska luftfartsverket FAA:s arbete med att säkerhetsklassificera den hårt kritiserade olycksmodellen 737 Max 8, som kraschade två gånger på kort tid innan planen stoppades, sågas av en global panel av andra flygmyndigheter i en ännu opublicerad rapport.
Enligt Wall Street Journals källor kritiseras Boeing och FAA för bristande transparens och klarhet i hur myndigheten delegerat mandat till Boeing att verifiera särskilda kontrollsystem. Konsekvensen av vissa av de designförändringar som gjorts gavs inte tillräcklig uppmärksamhet från FAA, enligt rapporten.
Panelen kräver nu högre grad av datadelning och transparens mellan myndigheter i olika länder och en utvärdering av FAA:s rutiner för det dagliga arbetet föreslås för att försäkra att den amerikanska myndighetens säkerhetsarbete inleds i rätt skede.
Rapporten, Joint Authorities Technical Review (JATR) har skrivits av representanter för luftfartsmyndigheter i Kanada, Kina, Förenade Arabemiraten, EU, Brasilien och USA. Rapporten presenteras inom de kommande veckorna, enligt WSJ:s källor.
Modell 737 Max 8 störtade vid två tillfällen, först i Indonesien i oktober 2018 och därefter i Etiopien i mars 2019. 346 personer omkom.
En skör punkt som misstänks ha felat vid krascherna är autopilot-systemet MCAS, som utan pilotkommando sänkte nosvinkeln och efter att instrument skadats och skickat feldata som indikerade att planet var på väg att tappa lyftkraften. I båda olyckorna kunde piloterna, som inte ens var medvetna om det nya systemets existens, inte med manuella manövrer motverka allt tvärare tippningar av nosvinkeln, vilka i båda fallen orsakade krascher i mycket hög fart.
Kritiken mot Boeing och FAA har varit tung och kommit från flera håll. Säkerhetsprocessen har varit i fokus av rapporteringen. Seattle Times, tidningen i Boeings huvudort, kom tidigt över information om att ett avgörande skäl till att säkerhetsprocessen skyndades på var att den franska huvudkonkurrenten Airbus lanserat den storsäljande modellen A320 Neo, varför Max 8 behövdes för att väga upp konkurrensen.
Konkurrensstriden mellan Boeing och Airbus går utöver vanlig marknadsdynamik, givet att bolagen har näst intill monopol på den kommersiella flygmarknaden för medellång- och långdistans. Flygtillverkarna har blivit hett stoff i handelsdiplomatin mellan USA och EU, som båda driver processer mot varandra i världshandelsorganisationen WTO med anklagelser om illegalt statsstöd för de respektive bolagen i form av ojämlika skatteförmåner.
Sedan den andra flygolyckan i mars har Boeings aktie tappat drygt 10 procent. Aktien har dock hämtat sig från det initiala 25-procentiga börsfallet. Airbus aktie är sedan konkurrentens Max 8-problem blev akuta upp drygt 5 procent. Aktien var ned över 3 procent på måndagen efter rapporter om att WTO gett USA grönt ljus om att införa tullar mot flygtillverkaren.
Källa:nyhetsbyrån direkt