Hotellbranschen i Norden betalar årligen över 2 miljarder kronor till förmedlingstjänster som Booking.com, Hotels.com och Google.
Om hotellgäster bokar rum via dessa tredjepartskanaler måste hotellen betala en provision som brukar uppgå till mellan 15 och 25 procent.
Det skriver Dagens Næringsliv. ”Enbart vi betalar nu runt 250 miljoner kronor årligen i sådana provisioner. Det är en jätteutmaning”, säger Torgeir Silseth, som är koncernchef för Petter Stordalens kedja Nordic Choice.
Enligt Silseth uppgick hotellkedjans provisionsbetalningar enbart till Google för fem år sedan till 3-4 miljoner kronor om året – den summan har nu vuxit till över 70 miljoner.
”Vi får i praktiken konkurrera och bjuda på våra egna varumärken. Och våra motståndare, som ofta bjuder över oss, är samma nätgiganter som tar höga provisioner och samtidigt ska tillföra oss trafik. De har enorma finansiella krafter”, säger Torgeir Silseth.
Källa:nyhetsbyrån direkt