Kiruna Lappland stärker sin roll som en framstående internationell destination genom sin
medverkan på Swedish Workshop UK i London i november. Swedish Workshop UK är Visit
Swedens främsta event riktat mot den brittiska marknaden. Det är ett exklusivt och effektivt
sätt att träffa utvalda, kvalitetssäkrade researrangörer som är intresserade av att paketera,
marknadsföra och sälja resmålet Sverige.
Kiruna Lappland deltog i workshopen tillsammans med Camp Ripan och Lapland Resorts.
Det resulterade gemensamt i över 54 förbokade möten med researrangörer specialiserade på
naturupplevelser, kulturresor, roadtrips och lyxresor. Hela workshopen utmynnade i ca 230
möten.
De brittiska researrangörerna visade särskilt intresse för Kirunas kombination av aktiviteter
året runt – från norrskensturer, vandringar, kulturupplevelser till den pågående
samhällsomvandlingen samt världskända ICEHOTEL. Många arrangörer, som redan arbetar
med resor till övriga Sverige eller närliggande länder som Norge, uttryckte intresse för att
inkludera Kiruna som en ny och unik destination för sina kunder.
”De här mötena ger oss inte bara en unik insikt i vad som efterfrågas av resenärer på den brittiska
marknaden. Det är också ett tidseffektivt sätt för researrangörerna att få information om Kiruna. Det skapar
också konkreta möjligheter till samarbeten och affärer.” säger Louise Johansson, projektledare för
marknads- och destinationsutveckling på Kiruna Lappland.
”Den personliga kontakten med arrangörerna är ovärderlig för att kunna bygga långsiktiga relationer och för
att kunna visa upp allt det unika vår destination har att erbjuda. Majoriteten av arrangörerna vill redan nu
planera visningsresor till Kiruna för att lära känna destinationen bättre.” fortsätter Louise Johansson.
Strategisk närvaro på den globala resemarknaden
Swedish Workshop UK ägde rum i anslutning till World Travel Market London (WTM),
världens näst största mässa för reseindustrin. Det är ett strategiskt och medvetet val. För
Kiruna Lappland innebar detta en möjlighet att trendspana och samla in värdefulla insikter om
hur andra länder och destinationer marknadsför sina utbud.
”Det var viktigt att även besöka WTM, vilket uppfyllde flera viktiga syften exempelvis omvärldsbevakning
och uppsnappande av trender, som vi kan integrera i våra aktiviteter framöver. De stora påkostade montrarna
och mötesbåsen var imponerande och det bekräftar vår inställning att det är viktigt att vi fortsätter positionera oss i internationella sammanhang.” avslutar Louise
Enligt Pressmeddelande.