måndag 25 nov, 2024

Campingbranschen täljer guld på klimatångeste

Dela

Foto:SCR

Årets campingsäsong ser ut att bli het.

Bokningarna haglar in och aktörerna tror att klimatdebatten kan ge branschen ett uppsving.

Statsminister Stefan Löfven (S) besökte Böda Camping sommaren 2017 och passade på att prova en hängmatta.

Klimatdebatten, den varma sommaren 2018 och den svaga svenska kronan har gjort att svenskarna i år valt att avvakta med att boka sin solsemester, enligt resebolagen Apollo, Ving och Tui. Det förändrade läget för charterresorna öppnar upp för den svenska campingscenen. Johan Söör, vd på campingkedjan Nordic Camping & Resort, har redan sett en ökning av bokningarna inför sommaren 2019.

”Sommaren 2018 var stark och effekterna av det lever kvar inför 2019. Vi ser tydligt att många gäster nu vill ha sin semester på hemmaplan. Den svaga valutan spelar in, men likaså klimatdebatten. Jämfört med januari förra året har våra förbokningar för året gått upp 35 procent.”

På branschorganisationen för svensk camping, SCR, har de också sett en uppåtgående kurva i antal gästnätter på Sveriges campingplatser. De senaste tio åren har antalet ökat med två miljoner. En trend som inte ser ut att ha avtagit under 2018 där prognosen visar på en fortsatt ökning.

Eva Svärd, marknadsansvarig på SCR, tror att det ökade intresset beror på ökad komfort och klimatsamvete.

”Det är en helt annan grej att campa nu än för bara tio år sedan. Standarden på både fordon och campingplatser har höjts, vilket gör att camping blivit mer enkelt och bekvämt. Men jag tror också att klimatdebatten spelar in. Det är klart att det också är en miljöpåverkan att köra runt i husbil, men den är mindre i jämförelse med flyget.”

Även campingen Böda Sand på Öland har sett en ökning av förbokningar inför sommarsäsongen. Anna Barkevall, vd för Böda Sand, tror även hon att klimatdebatten kommer att påverka resetrenderna mer än vad branschen förutser.

”Jag tror att man kommer resa mer i Sverige och att gästerna kommer att ställa högre krav på de anläggningar de väljer att stanna på. Vi ser en smartare konsument i dag än för tio år sedan och som bryr sig om sin klimatpåverkan under semestern. Man vill göra rätt för sig i dag, man vill göra bra val.”

Årligen omsätter campingbranschen omkring 4 miljarder kronor och framtiden tror både SCR och aktörerna är positiv.

”Det är verkligen en framtidsbransch med stabil tillväxt på mellan 4 till 5 procent årligen. Branschen är i princip helt konjunktursokänslig med goda marginaler. Vi ser heller inte någon avmattning i yngre besökare utan det fylls på med yngre generationers campare hela tiden”, säger Johan Söör.

Käla.di.se

Dela

Relaterade inlägg

Kiruna Lappland stärker sin roll som en framstående internationell destination genom sinmedverkan på Swedish Workshop...
Statligt ägda marknadsföringsbolaget Visit Sweden har gjort en omfattande analys av turistmålgruppen för Sverige, som innefattar cirka 80...
Japan lockar allt fler turister. I oktober noterades ett nytt månadsrekord när 3,3 miljoner utländska...
Åtta personer har skadats efter att en linbana kraschade i den franska skidorten Val Thorens...

Populära inlägg

Vår webbplats använder cookies. Läs mer om vår användning av cookies: Integritetspolicy