tisdag 22 apr, 2025

Dåligt betyg för SJ i kundnöjdhetsindex

Dela

Av alla sätt att resa så är SJ-tåget sämst, enligt Svenskt kvalitetsindex, SKI, undersökning av hur nöjda resenärer är.

SJ får ett kundnöjdhetsindex på 55,9, vilket enligt SKI indikerar att företaget har stora svårigheter att få kunderna att stanna kvar.

Bästa resealternativet är långfärdsbussar, där ligger index för Nettbus4You på 74,9 och Nettbus Express på 72,1.

Flyget ligger också rätt bra till. Flygbolaget BRA hamnar på 70,0, och SAS på 69,7.

Det som är viktigt för resenärerna är hur störningar och förseningar hanteras. 75 procent av SJ:s kunder har upplevt förseningar, mot 50 procent för SAS.

”Även om både SAS och SJ har en hög andel förseningar så lyckas SAS mycket bättre med informationen i samband med försening vilket inte SJ gör. Just information är en utmaning för många bolag vilket man kan tycka är lite märkligt med avseende på alla typer av kommunikationskanaler kunder nås via i dag”, skriver Johan Parmler, vd på Svenskt Kvalitetsindex, i ett pressmeddelande.

Studien genomfördes under april och bygger på 2 222 intervjuer.

Dela

Relaterade inlägg

I tusentals år har Sveriges älgar följt samma stigar mot sommarens betesmarker – och nu...
Antalet sålda hotellrum ökade med drygt 3 procent i mars och hotellrumspriserna ökade ungefär lika...
Den 28 mars 2025 klockan 13:20 lokal tid drabbades centrala Myanmar, nära Mandalay, av en...
Den utländska turismen i Skåne ökar. Tyskland är den ledande utlandsmarknaden med en rejäl tillväxt...

Populära inlägg

Vår webbplats använder cookies. Läs mer om vår användning av cookies: Integritetspolicy