EQT:s flygleasingbolag, ett av världens största med hundratals flygplan, har hamnat på ruinens brant men i dagarna fått klartecken från långivarna om uppskov med räntor för flera miljarder.
”Nu handlar det om att ha ett långsiktigt perspektiv och övervintra krisen”, säger den ansvarige EQT-partnern till Di, i väntan på domstolsgodkännande till låneuppgörelsen.
EQT är genom en av sina fonder största ägare i Nordic Aviation Capital (NAC), ett flygleasingbolag som hyr ut sin flotta på omkring 500 flygplan till regionala flygbolag. Bolaget är enligt egen uppgift störst i världen bland regionala aktörer, och femte störst av alla världens flygleasingbolag.
Som hela flygsektorn har NAC drabbats hårt av pandemin, och tvingats lämna betalningsuppskov till många av sina runt 75 kunder.
Det har lett till att NAC har hamnat i betalningssvårigheter gentemot sina långivare, och under sommaren pågår förhandlingar om skulderna i irländsk domstol, eftersom NAC är baserat i irländska Limerick.
Än så länge tycks saker och ting gå EQT:s väg: enligt ett pressmeddelandefrån bolaget röstade borgenärerna förra veckan ja till en uppgörelse. Innebörden är att NAC får uppskov med sina räntebetalningar och amorteringar med 6–12 månader.
Vilka belopp det handlar om vill bolaget inte uppge för Di, men enligt vad Irish Times skrev i juni uppgick skulderna till mer än 5 miljarder euro, 52 miljarder kronor.
Bolagets senast publicerade årsredovisning anger lån på strax under den summan för ett år sedan, och finansiella kostnader på 333 miljoner euro, motsvarande cirka 3,5 miljarder kronor per år med dagens växelkurs.
Lånen, uppger EQT till Di, är spridda på runt 85 långivare varav en handfull nordiska, men vilka dessa är säger riskkapitalbolaget inte. Man är dock tydlig med att någon finansiell rekonstruktion av bolaget inte är aktuell.
”Nej, det handlar inte om en rekonstruktion”, heter det i ett mejl.
Operationellt börjar det dessutom ljusna, enligt EQT:
”I dag används runt 20 procent av flygflottan men vi börjar se en ökning på veckobasis”, säger Morten Hummelmose, NAC-ansvarig partner på EQT i ett skriftligt uttalande till Di om hur verksamheten utvecklas, och fortsätter:
”NAC:s plan flyger endast regionalt och generellt sett är det de regionala rutterna som återhämtar sig först och vi följer utvecklingen noga.”
I domstolen hette det, enligt vad Irish Times skrev inför uppgörelsen, att även juni och juli bedömdes bli mycket svaga månader för bolaget.
Som övergripande kommentar säger Morten Hummelmose att EQT tror starkt på NAC:s affärsmodell, att basen i verksamheten är sund, och att EQT hoppas på en snabb återhämtning så snart krisen är över, även om ingen vet hur länge den kommer att pågå.
”Nu handlar det om att ha ett långsiktigt perspektiv och övervintra krisen – här spelar uppskovet en viktig roll”, säger han om uppgörelsen, som enligt EQT:s pressmeddelande accepterades enhälligt bland fordringsägarna i den irländska domstolen High Court förra veckan.
Detta efter att en stor del av långivarna enligt vad ett ombud för dem i juni sade till Irish Times motsatte sig upplägget som förslaget då såg ut. Det som nu gått igenom, säger EQT till Di, var ett på grund av motståndet reviderat förslag till uppgörelse som ”röstades igenom med en överhängande majoritet”.
I maj sänktes NAC:s kreditbetyg, men hur krisen har påverkat EQT:s värdering av NAC, en investering som gjordes hösten 2015, avböjer Morten Hummelmose att kommentera.
Förutom EQT, som alltså är största ägare, äger grundaren Martin Møller, Legofamiljens investeringsbolag Kirkbi och Singapores förmögenhetsfond GIC delar av NAC. Ägarna har förbundit sig att skjuta till 60 miljoner dollar som en del av skulduppgörelsen.
I februari 2018 rapporterade Bloomberg och Reuters att NAC var till salu, något EQT då avböjde att kommentera.
Källa:di.se