Allt fler resenärer kräver pengar från flygbolag efter att deras flyg blivit försenade. Och bakom det här ligger till stor del en växande bransch, där kunder betalar för hjälp med att få ut ersättningen.
– Vi märker att det dyker upp fler och fler av den här typen av företag som skor sig på resenärer som drabbats av förseningar eller inställda flyg, säger Charlotte Holmbergh Jacobsson, kommunikationschef på Norwegian.
– De blir också mer aggressiva i sin marknadsföring och liknar mer och mer ett amerikanskt sätt att marknadsföra sig på. Som man kan kalla för så kallad ambulance-chasing, där de aktivt söker upp resenärerna.
Ända sedan en EU-förordning trädde i kraft efter millennieskiftet har man som resenär rätt att kräva ersättning på upp till 600 euro, drygt sex tusen kronor, från flygbolaget om ens flyg blir försenat tre timmar eller mer. Och allt fler utnyttjar den här möjligheten, det har flera flygbolag som Ekot talat med märkt av.
– Vi kan se en generell trend, ja, att det är fler och fler kunder som söker ersättning i samband med irregularitet som vi kallar det. När man har haft problem med en flygning. Antalet ansökningar har ökat den senaste tiden, så är det, säger Rickard Gustafsson, vd på SAS.
En bransch som har dragit nytta av EU-förordningen är företag som hjälper resenärerna att kräva ut ersättningen åt dem. Men hjälpen är inte gratis, kunden får betala uppemot 30 procent av den ersättning man har rätt till i avgift.
Företagen menar att deras tjänster behövs eftersom flygbolagen rutinmässigt säger nej till ersättningskraven. Något SAS vd inte stämmer in i.
– Vi gör alltid det som är rätt för våra kunder, oavsett om det är kunderna som gör anspråk eller via något ombud. Samtidigt så har inte vi de ekonomiska musklerna att betala ut ersättningar som man inte är berättigad till. Då sätter vi ner foten och säger, tyvärr, här kan vi inte hjälpa till. Men allt som man har legal rätt till, självklart kommer SAS stå för det, säger Rickard Gustafsson.
På Allmänna reklamationsnämnden, ARN, ser man att många ersättningsärenden numera går via ombud.
– Den typen av bolag är ofta ombud i den typen av ärenden hos oss numera, säger Marcus Isgren, chef för ARN.
Han har inget emot att man använder sig av ombud, men i många fall går det minst lika bra att få ut ersättningen om man driver kravet själv. Har man anmält förseningen till flygbolaget och fått avslag, så prövar ARN fallet gratis.
– Flygbolagen säger nej för att de anser sig inte vara betalningsskyldiga. Sen gör vi en prövning av det, och i ungefär 50 procent av fallen får konsumenten helt eller delvis rätt när de har en talan mot flygbolagen.
– I ungefär 80 procent av de fall där konsumenten får rätt följer flygbolagen våra rekommendationer, säger Marcus Isgren på ARN.