EU vill införa striktare regler för flygbolagsfusioner med syfte att säkra rättvis konkurrens. Det skriver Financial Times och hänvisar till uttalanden från EU:s nya konkurrenskommissionär Didier Reynders.
För att få konkurrensgodkännande erbjuder flygbolag oftast att lämna tillbaka avgångs- och landningsslotter men det finns bevis på att detta inte alltid fungerar, enligt artikeln. Bland annat har de tillbakagivna slotterna inte alltid använts och därmed inte främjat konkurrens.
EU kommer nu begära att flygbolag garanterar att slotterna de ger upp som del av regulatoriska godkännanden ges till konkurrenter på konkurrensutsatta rutter. I vissa fall kan flygbolag också krävas på att sälja tillgångar som inte anses kärnverksamhet för passagerarflyg, såsom fraktverksamhet eller markservicekontrakt.
En våg av konsolidering i flygbolagsindustrin har skett i spåren av pandemin. Bland annat nämns i artikeln Air France-KLM:s intåg i SAS, Lufthansas förvärv av 41 procent i italienska ITA Airways samt IAG:s förvärv av resterande andel i spanska Air Europa.
Källa:Nyhetsbyrån Direkt-DI.SE