Peter Ahlgren, vd för FlixBus Sverige: ”Med Swebus i vårt nätverk kommer vi att förnya bussresandet i Sverige.
Vi ser en stor potential att utöka det svenska resenätverket genom att förena våra tjänster med Swebus många års marknadserfarenhet. Vi kommer att arbeta hårt för att FlixBus ska motsvara förväntningarna hos tidigare kunder och hoppas att våra framtida erbjudanden kommer att attrahera ännu fler att resa med våra gröna bussar.”
Magnus Rosén, koncernchef och vd för Nobina: “Vi är glada över att ha nått en överenskommelse med FlixBus, ett internationellt och snabbt växande reseföretag som kan fortsätta att utveckla den interregionala expressbussmarknaden. En bra lösning för alla parter som ligger i linje med Nobinas strategi att utveckla kontraktsaffären och de bästa lösningarna för kollektivtrafiken.”
Teknologi och startup möter lokal marknadskännedom
FlixBus affärsmodell bygger på ett internationellt unikt samarbete med lokalindustrin. FlixBus samarbetar för närvarande med 250 busspartners i hela Europa av vilka många är mindre, familjeägda bolag. Under åren har dessa samarbeten bidragit till att skapa 7000 förararbetstillfällen. FlixBus sköter biljettförsäljning, kundtjänst, nätverksplanering, den teknologiska plattformen samt marknadsföring och försäljning. Lokala partners ansvarar för den dagliga driften. Genom att skapa synergier från både innovation och tradition har FlixBus utformat Europas största nätverk för långfärdsbussar med både intercity och internationella förbindelser. FlixBus resenätverk sprider sig över 27 länder, 1700 resmål och har transporterat över 100 miljoner passagerare sedan uppstarten i 2013.
FlixBus började erbjuda inhemska anslutningar i Sverige under 2017 genom att ingå partnerskap med flera lokala bussbolag. Förra året kunde passagerare välja mellan 25 stopp i Sverige och internationella resor till Norge, Danmark och Tyskland. Under första verksamhetsåret har FlixBus lyckats att kontinuerligt öka antalet passagerare genom organisk tillväxt. Genom att kombinera Swebus erfarenhet och FlixBus teknologiska plattform skapas en ny generation av servicestandarder.
Peter Ahlgren, vd för FlixBus: “Från början var FlixBus vision att förnya den etablerade bussindustrin och att ge den ett fräscht och nytt perspektiv. Fem år senare har denna vision spridit sig till 27 länder. FlixBus fortsätter fortfarande att driva innovation framåt – Frankrike har precis fått världens första helelektriska långväga bussar, Google Assistant har blivit introducerad i bokningsprocessen på 3 språk och fler nyheter är inplanerade inom de kommande månaderna. Vi förväntar oss stora synergier genom att kombinera vår startup anda med Swebus lokalexpertis.”