tisdag 26 nov, 2024

Fjällen laddar för påsk med flexibla avbokningsregler

Dela

Foto: Mats Montner

Skidsäsongen slutar inte med sportloven. Nu laddar fjälldestinationerna med flexibla avbokningsregler och coronarutiner inför påsken.

Skidsäsongens avslutande storhelg är normalt påskveckan. En helg som i fjol blev dyster i de svenska fjällen på grund av pandemin och starka rekommendationer om att inte resa.

Sigge Jungell, vd för Funäsfjällen, är optimistisk inför påsken om drygt tre veckor.

”Det är nästan helt fullt och mycket lite boende kvar att välja på. Under årets säsong har vi haft en låg avbokningsfrekvens.”

”Bokningsläget är och har varit fantastiskt bra. Vi ligger 25 procent över fjolårets siffror. Sen är det förstås enskilda näringsidkare, som restauranger, som kan ha det tufft”, säger Sigge Jungell.

Funäsfjällen samlar bokningar för sex områden, bland dessa märks Funäsdalen, Tännäs, Tänndalen och Bruksvallarna.

”Snöläget är bra. Vi har haft en period av lite varmare väder, men sedan kallt väder igen. Snön sjunker ihop men är å andra sidan lite mer tålig mot den kommande vårvärmen.”

Har ni haft problem med utbrott av corona eller kösituationer?

”Nej, vare sig under julen eller sportloven har det varit problem med coronasjuka. Liftköer har det inte heller varit problem med, det går att ordna enkelt med fållor.”

”Däremot har det från och till varit problematiskt med att hela familjer kliver in i livsmedelsbutiker för att handla mat, trots att det tydligt är skyltat att bara en person per hushåll ska gå in”, säger Sigge Jungell.

Skistar, som dominerar den svenska fjällvärlden, kan inte kommentera bokningsläget inför påsken då det börsnoterade bolaget är inne i en tyst period.

Källa:di.se

Dela

Relaterade inlägg

Reserapporten är en ny marknadsrapport från rese- och turismbranschen där vi presenterar statistik från det...
Skidsemester är populärt – men kostar också en rejäl slant. För en barnfamilj kan sportlovsveckan...
Kiruna Lappland stärker sin roll som en framstående internationell destination genom sinmedverkan på Swedish Workshop...
Statligt ägda marknadsföringsbolaget Visit Sweden har gjort en omfattande analys av turistmålgruppen för Sverige, som innefattar cirka 80...

Populära inlägg

Vår webbplats använder cookies. Läs mer om vår användning av cookies: Integritetspolicy