Det visar den officiella inkvarteringsstatistiken som presenterades i dagarna. Destinationen noterar 684 200 gästnätter under 2023 vilket är snarlika siffror som 2022 (687 683). En skillnad är att destinationen växer utanför högsäsong, vilket går i linje med destinationens strategi för att bli en året runt-destination.
– Det är roligt att läsa Tillväxtverkets rapport och se att gästnätterna håller sig på en hög nivå. 2023 var inget pandemiår, däremot fanns det en global osäkerhet som påverkade oss i Sverige. Bränslepriserna var också höga och många längtade till varmare länder. Flera destinationer i Sverige vittnar om ett litet tapp. Trots det rapporterar vi en stabil gästnattsstatistik för 2023 och vi har lyckats med att attrahera fler besökare utanför de klassiska sommarmånaderna, säger Mattias Peterson, VD Höga Kusten Destinationsutveckling.
Bra höst för destinationen
– Det är glädjande att se att hösten blir en allt starkare tid i Höga Kusten. September var en riktigt bra månad för destinationen mycket tack vare mötes- och konferensgäster. Men vi vet också att vissa av våra medlemsföretag hade en liten minskning i juli, något som de som enbart är säsongsöppna känner av starkare än de anläggningar som har möjlighet att hämta hem det senare på året, berättar Anna Hellgren, verksamhetsledare för Höga Kusten Turism.
Sedan 2019 har antalet nationella besökare i Höga Kusten ökat med 12 %. Under samma period ökade antalet utländska besökare med 11 %. Tittar man på logiintäkterna har de ökat med hela 39 % jämfört med 2019. Det har hänt mycket på kort tid – mycket tack vare ett starkt platsvarumärke, gemensamma strategiska satsningar och en driftig näring.
Stora satsningar på gång i Höga Kusten
Att skapa fler reseanledningar under årets alla dagar är något som både destinationsbolaget och näringen arbetar på. Höga Kusten som plats har tydliga säsonger och det gäller nu att växa med omsorg och skapa ett ännu större utbud som lockar nationella och internationella besökare.
– 2024 är ett minnesvärt år i Höga Kustens historia med nya reseanledningar. I Härnösand byggs just nu Hernö Gin Hotell med 120 rum, konferensanläggning, barer och restaurang. Huttopia planerar för en camping på Smitingens havsbad med året runt-möjligheter. I Lövvik växer en stugby, camping och friluftsscen fram och norr om Örnsköldsvik, i Salusand, renoveras den gamla campingen och en helt ny restaurang invigs i sommar. Det är fantastiskt roligt att destinationen är inne i en expansiv fas. Vi behöver skapa fler upplevelser för att växa hållbart, säger Mattias.
Skräddarsydda företagslösningar
Inför sommaren lanseras en ny bokningsmöjlighet på hogakusten.com som gör att besökare och lokalbor enkelt kan boka aktiviteter och boenden direkt på hemsidan.
–Vi har också startat en resebyrå som vänder sig till grupper som vill besöka Höga Kusten där vi hjälper till med skräddarsydda lösningar till företaget som ska på konferens, föreningen som vill göra en resa eller få hjälp med arrangemang runt ett event. Dessa satsningar gör att vi jobbar tillsammans för besöksnäringsföretagens mål att hjälpa varandra att hela tiden nå en nivå till, avslutar Anna Hellgren.
Enligt Pressmeddelande.