torsdag 6 feb, 2025

Flera kända varumärken till Arlanda när Depart.A.Mental lanseras

Fotograf: Depart.A.Mental 20 mars lanseras det unika retailkonceptet Foto:Depart.A.Mental på Marknadsplatsen i Terminal 5.

Dela

Diptyque, Mini Rodini, Sandqvist och Teenage engineering. Det är bara några av de varumärken som adderas till utbudet på Marknadsplatsen i Terminal 5 när retail-techbolaget Co-X lanserar det unika retailkonceptet Depart.A.Mental på Stockholm Arlanda Airport under första halvan av 2025.

Depart.A.Mental är en innovativ konceptbutik som gör det enklare för varumärken att nå ut i en fysisk miljö genom upplägget retail-as-a-service där de hyr in sig under en period och får tillgång till butiksyta, personal och skyltning. I den 300 kvadratmeter stora butiken som öppnar på Marknadsplatsen i Terminal 5 på Arlanda den 20 mars finns ett noga framarbetat urval av mode, skönhet, teknik, accessoarer och livsstilsprodukter. Sortimentet kombinerar etablerade klassiker med nya, spännande varumärken som sällan syns i traditionella retailmiljöer och resenärerna erbjuds en mix av premiumprodukter och personlig service.

− Vi ser mycket fram emot att välkomna Depart.A.Mental och Co-X till Marknadsplatsen. Satsningen är unik och innovativ och innebär en levande och ständigt föränderlig retailupplevelse i linje med vår kommersiella strategi. Konceptet levererar en sortimentmix som tilltalar olika kundsegment och erbjuder rolig och inspirerande shopping enligt Swedavias målgruppslöfte till resenärerna, säger Charlotte Ljunggren, Direktör Marknad och försäljning på Swedavia.

Bland varumärkena i butiken som öppnar på Arlanda finns internationella namn som Diptyque och Nothing samt svenska favoriter som Ahlvar Gallery, Sandqvist och Mantle. Depart.A.Mental presenterar ett noggrant kurerat urval av nischade och kultförklarade varumärken, där innovation och kvalitet står i fokus. Bland dessa märks teknikorienterade Teenage Engineering och Void Watches, hållbara och stilrena Sleepers och Residus samt skönhetsaktörer som Skinome och Selahatin. Butiken erbjuder även unika tjänster som en beauty bar för snabb skönhetsvård, vilket gör shoppingupplevelsen både praktisk och lyxig.

Bakom Depart.A.Mental står Co-X, ett svenskt retail-techbolag som revolutionerar detaljhandeln genom att förena digital innovation med fysisk närvaro. Butiken på Arlanda är en vidareutveckling av det framgångsrika konceptet som lanserades på Westfield Mall of Scandinavia i april 2023.

− Depart.A.Mental handlar om mer än försäljning. Vi skapar en mötesplats där konsumenter kan upptäcka både etablerade och nya varumärken i en inspirerande miljö. Arlanda är den perfekta plattformen för vår nästa expansion – en global knutpunkt med oslagbar varumärkesexponering, säger Clara Lindsten, COO och medgrundare av Co-X.

För varumärkena i Depart.A.Mental innebär butiken en unik möjlighet att nå en internationell publik i en premiumkontext.

– Med vår nya shop-in-shop på Arlanda möter vi efterfrågan från kunder från hela världen. Depart.A.Mental ger oss en flexibel plattform där vi kan presentera vårt varumärke i en ny kontext och väcka nyfikenhet hos en global målgrupp, säger Marina Davarinou, vd för Mini Rodini.

Depart.A.Mental öppnar på Marknadsplatsen i Terminal 5 på Arlanda den 20 mars 2025. Bland de bekräftade varumärkena inför öppning finns Diptyque, Mini Rodini, Sandqvist, Mantle, Pixi, Skinome, Ceremonia, Selahatin, Nothing, Teenage engineering, Void watches, Kalevala, Akind, Lace laboratory, Ahlvar Gallery, Residus, Nikben och C’est Normal.

 

Om Co-X och Depart.A.Mental

Co-X omvandlar fysisk retail genom att göra butiker till delade handelsplatser där varumärken kan etablera sig med minimal risk och maximal flexibilitet. Plattformen ger varumärken direkt tillgång till konsumenter och skapar en shoppingupplevelse som förenar det bästa av offline och online. Depart.A.Mental är företagets flaggskeppskoncept – ett varuhus i ny form som kombinerar flexibiliteten i digital handel med den fysiska butikens upplevelse och närvaro. Här möts etablerade och nischade varumärken i en dynamisk och kurerad shoppingmiljö.

Om Marknadsplatsen
Marknadsplatsen är Arlandas största satsning någonsin på shopping, mat- och dryck. När allt står klart under första halvan av 2025 kommer Marknadsplatsen erbjuda ett 40-tal nya restauranger och butiker på en yta som är cirka 11 000 kvadratmeter. Designen är präglad av det skandinaviska och bland annat träpaneler med mjuka former skapar en trivsam atmosfär. Marknadsplatsen erbjuder något för alla med stor bredd gällande både utbud och pris.

Enligt Pressmeddelande.





Dela

Relaterade inlägg

Drönare har lamslagit Köpenhamns flygplats – något som tvingat fram ett totalstopp för all flygtrafik,...
ANA (All Nippon Airways), medlem i Star Alliance och det största flygbolaget för reguljär passagerartrafik...
Ett regionalflyg och en militärhelikopter har kolliderat vid Ronald Reagan-flygplatsen strax utanför Washington DC. 64 personer...
veriges största flygplats Stockholm Arlanda Airport har utsetts till Europas punktligaste flygplats av europeiska branschorganet...

Populära inlägg

Vår webbplats använder cookies. Läs mer om vår användning av cookies: Integritetspolicy