Arlanda som transportnav och svenska inrikeslinjer kan bli förlorare när Air France-KLM blir storägare i SAS. Det tror flyganalytikern Jan Ohlsson. ”Jag tror att Air France-KLM är mycket hårda i nyporna när det gäller det här”.
På tisdagskvällen stod det klart att ett konsortium med bland annat Air France-KLM går in som storägare i SAS som samtidigt ska avnoteras från börsen. Danska staten är kvar som storägare medan den svenska staten inte investerar mer pengar.
Den oberoende flyganalytikern Jan Ohlsson säger att han till viss del är överraskad över den nya ägarkonstellationen, men beskriver det som positivt att Air France-KLM investerar i bolaget.
”Det här är det bästa som kunde hända SAS. Man får ett flygbolag som ägare vilket är mycket bättre än att ägas av ett gäng riskkapitalister som vill ha en snabb vinst”, säger han.
Han noterar att SAS-vd:n Anko van der Werff själv är nederländare och jobbade inom Air France-KLM under 2000-2010 och att han med stor sannolikhet har kvar goda kontakter inom bolaget.
Den fransk-nederländska flygkoncernen kommer att äga ungefär 20 procent av aktierna vilket gör det till SAS tredje största ägare, men Jan Ohlson tror att det kommer att vara den aktör som har mest att säga till om när det gäller att få stopp på förlusterna.
”Det kommer att bli tuffa tag för delar av personalen, olönsamma linjer kommer hänsynslöst att skrotas och olönsamma flygplan kommer att bytas ut. Jag tror att Air France-KLM är mycket hårda i nyporna när det gäller det här.”
Air France-KLM har på sistone tvingats anpassa sig till nya regler på storflygplatsen Schiphol i Amsterdam där myndigheterna vill minska antalet flygningar för att reducera bullernivån och minska utsläppen.
Med det i åtanke, och mot bakgrund att SAS lämnar flygalliansen Star Alliance för att ansluta sig till Sky Team som grundats av Air France-KLM, tror Jan Ohlson att en del av trafiken från Amsterdam nu kan ledas om till Köpenhamn för att bilda ett större trafiknav där. Det kan samtidigt slå mot Arlanda och andra svenska flygplatser.
”Mycket av trafiken i det här scenariot kommer att ledas förbi Arlanda och jag tror att man kommer försöka plocka över resenärer till Köpenhamn och Amsterdam”, säger Jan Ohlson och betonar vikten av att danska staten är kvar som storägare.
”En inrikeslinje i Sverige kanske inte är så intressant om man sitter och fattar beslut i Amsterdam, men en svag dansk inrikeslinje kan säkert försvaras av danskarna i Köpenhamn.”
Air France-KLM äger trots allt bara 20 procent – hur mycket kan de bestämma egentligen?
”Mer än vad man tror. Jag tror folk ska vara beredda på att det blir mycket större förändringar på SAS än vad man tänker sig. Men danskarna har möjlighet att bli vinnare medan svenskarna ser ut att bli förlorare.”
Jan Ohlson ser ett scenario där de mer finansiella ägarna, Caslelake och Lind Invest, vid ett senare tillfälle skjuter över sitt ägande till Air France-KLM.
”Visserligen har man pumpat in mycket pengar men det är nu som arbetet med att reformera SAS börjar”, säger han.
Källa:DI.SE