torsdag 28 nov, 2024

Flyganalytikern om varslet: ”Gäller att kapa kostnader för att överleva”

Dela

Foto:sas

SAS varslar 5.000 anställda. Men enligt flyganalytikern Jan Ohlsson kom beskedet försent. 

”De måste inse att det är så här utvecklingen ser ut”, säger han. 

”Jag tycker att det är konstigt att man är så sen att tala om det här. Andra stora aktörer i Europa, inte minst Lufthansa, har varit väldigt tidiga med att gå ut med sådan information. Och SAS har inte bättre kassaflöde än Lufthansa. De måste inse att det är så här utvecklingen ser ut”, säger Jan Ohlsson. 

Varslet drabbar nära hälften av SAS personalstyrka. 

”De har egentligen inga kunder, men en viss flygverksamhet. Det gäller att kapa kostnader för att överleva. Det skulle inte förvåna mig om de vill ha ett kapitaltillskott och då har vi problem med statliga ägare igen. Statligt ägande brukar inte föra något gott med sig. Det innebär inte något gott för kunder, aktieägare eller entreprenörer.”

Att SAS gick ut med sitt pressmeddelande om varsel först på tisdagen kan bero på de senaste dagarnas besked om att Air France/KLM får ta emot ett räddningspaket på 7 miljarder euro med stöd från staten och att tyska Lufthansa ligger i diskussioner om statligt stöd, tror Jan Ohlsson.

”Det blir tillfälligt lämpligt att pressa på”, säger han.

Sydbanks flyganalytiker Jacob Pedersen tror att SAS kommer att behöva större statligt stöd än de 1,5 miljarder svenska kronor som EU-kommissionen i förra veckan godkände. 

”De kommer troligtvis att behöva mer stöd från den svenska och danska staten, men de behöver också dra ner på sina egna kostnader så mycket som möjligt”, säger Jacob Pedersen. 

I mars hade flygbolaget nära 60 procent färre passagerare jämfört med samma period föregående år. 

”Siffrorna i april kommer att se värre ut. Det här är ett företag som blöder”, säger Jacob Pedersen. 

För att SAS ska överleva måste man anpassa kostymen efter den nya situationen, med färre flygplan och färre anställda, tror Jan Ohlsson. 

”Det gäller för en längre period framöver, på flera år.”

Om SAS går i konkurs tror Jan Ohlsson att de kommer att ersättas av andra aktörer. 

”Det är ingen rikskatastrof. De har ingen samhällsbärande funktion. Transportnäringen och flygnäringen i synnerhet är en renodlad kapitalistisk privatägd verksamhet som fungerar för aktieägare och kunder bäst när den är just privat. Försvinner SAS skulle det ändå ersättas, förmodligen av andra utländska aktörer, eller om vi har entreprenörsanda nog, av egna aktörer”, säger Jan Ohlsson. 

Men Jacob Pedersen tror inte att varslet var dödsstöten för flygbolaget. 

”Nej, det här är inte slutet för SAS, det är jag ganska säker på”, säger han.

Källa:di.se

Dela

Relaterade inlägg

Listan för 2025 har utvecklats i nära samarbete med Nat Geos team av reseexperter och...
Tillbaka på jobbet och nästan ett år kvar till nästa semester. Så hur bevarar man...
Rederiet Viking Line och HockeyAllsvenskan har skrivit under ett partnerskap för säsongerna 2024/2025 och 2025/2026....
Flera turister uppges ha skadats i samband med att en isgrotta på Island kollapsat, rapporterar...

Populära inlägg

Vår webbplats använder cookies. Läs mer om vår användning av cookies: Integritetspolicy