Flera av Europas största flygbolag erbjuder konsumenter att kompensera för sina utsläpp, men en ny rapport slår hål på löftena.
”Den här dåliga praxisen måste få ett slut”, säger experten Daniele Rao till Bloomberg.
”Gör din flygning koldioxidneutral.” Det erbjudandet ger Lufthansa sina kunder, bland annat genom att erbjuda klimatkompensationskrediter.
Och de är långt ifrån ensamma. Enligt en ny rapport från organisationen Carbon Market Watch, CMW, säljer även Air France, British Airways, Easyjet, KLM, Ryanair och Wizz Air olika typer av klimatkompensation (SAS meddelade nyligen att de slutar).
Upplägget får dock kraftig kritik av CMW, som pekar på att många av bolagen köper billiga kompensationskrediter med låg kvalitet. Det handlar bland annat om sårbara skogsprojekt i utvecklingsländer, där träden löper stor risk att brinna ner, dö eller huggas ner, och därmed inte kompenserar för utsläppen.
Prislappen på ett ton koldioxid varierar dessutom kraftigt mellan olika bolag, från 9 till 30 euro. En del konsumenter betalar dessutom fyra gånger mer än vad flygbolaget gör för kompensationen, enligt rapporten. Ett av bolagen betalar endast fyra euro, motsvarande drygt 40 kronor, för att kompensera för ett ton. Det kan till exempel jämföras med utsläppsrättspriset för samma mängd, som just nu ligger på omkring 766 kronor.
”Samtidigt som de inte betalar för sina utsläpp skickar flygbolagen vilseledande budskap om klimatneutralitet till konsumenter baserat på köp av lågkvalitativ klimatkompensation”, säger Daniele Rao, som är expert på flygets klimatomställning på CMW.
Källa:DI.SE