NEW YORK. Flera tunga amerikanska flygbolag har drabbats av omfattande störningar den senaste tiden. Med öppnandet av USA:s gränser och nya vaccinkrav för anställda runt hörnet väcker det frågor inför den intensiva resesäsongen i slutet av året.
Den gångna helgen bjöd på kaos på amerikanska flygplatser när flygjätten American Airlines tvingades ställa in tusentals flighter.
Det började med två dagar av höststorm över Dallas i delstaten Texas som halverade kapaciteten vid stadens största flygplats. Förseningarna i Dallas ledde senare till omfattande störningar i flygbolagets system när besättningarna fastnade på fel flygplatser. Det visar ett internt brev från flygbolagets finanschef David Seymour till anställda som cirkulerat i amerikanska medier de senaste dagarna.
Efter fyra dagar av kaos och över 2.300 inställda flygningar ser American Airlines till slut ut att ha börjat få bukt med problemen. Under måndagen hade bolaget ställt in 92 flighter, 3 procent av dagens avfärder, enligt sajten Flight Aware som sammanställer global flygdata.
Flygjättens problemtyngda helg kommer efter att flera konkurrenter har drabbats av liknande problem.
Tidigare i oktober tvingades Southwest Airlines ställa in över 2.000 flighter under tre dagar efter liknande väderstörningar i Florida. Incidenten kostade bolaget 75 miljoner dollar, motsvarande 640 miljoner kronor.
En sammanställning från flyganalysbolaget Cirium visar att det har blivit betydligt svårare för de amerikanska flygjättarna att planera sina rutter.
De fyra största flygbolagen i USA, som tillsammans står för över 60 procent av marknaden, ställde in en femtedel av sina flighter i september jämfört med de ursprungliga planerna som publicerades före sommaren.
Det är en rejäl ökning jämfört med samma period 2019, då bara 3 procent av flighterna ställdes in.
”Flygbolagen genomför nu stora förändringar i hur de planerar sina flighter. De offentliggör eller ställer in dem mycket närmare datumet för avfärd eftersom de kämpar med pandemins osäkerheter”, konstaterar Cirium.
Flera förändringar lurar runt hörnet. Efter mer än ett och ett halvt år med stängda gränser gentemot exempelvis EU öppnar USA från och med nästa vecka för vaccinerade resenärer.
I början av december träder dessutom nya vaccinationsregler i kraft för bolag som tar statliga uppdrag, vilket omfattar flera av USA:s stora flygbolag.
Redan i slutet av november ska också alla anställda vid transportsäkerhetsmyndigheten TSA, som sköter säkerhetskontrollerna vid amerikanska flygplatser, vara vaccinerade. I mitten av oktober uppgav myndigheten att 40 procent av de anställda fortfarande inte hade vaccinerat sig.
American Airlines, som uppmanat sina anställda att vaccinera sig eller ansöka om undantag, har tidigare uppgett att de inte tror att de ska behöva sparka anställda som inte vaccinerar sig.
”Vi är mycket säkra på att vi kommer att ha alla vi behöver för att följa vårt flygschema”, sa vd Doug Parker i samband med bolagets rapportsläpp i slutet av oktober.
Under den närmaste månaden räknar flygjätten med att 1.800 flygvärdinnor som har varit tjänstlediga på grund av pandemin ska återvända till jobbet. Samtidigt har Southwest Airlines meddelat att de ska anställa 5.000 personer före årsskiftet för att öka kapaciteten.
Källa:DI.SE