måndag 25 nov, 2024

Forskning visar att fjällvandring kan öka respekten för naturen

Dela

Tom Beery under Högskolan Kristianstads "fjällkurs".

Tom Beery under Högskolan Kristianstads ”fjällkurs”.

Kan en 11 mil lång fjällvandring locka nya besökare till den svenska fjällvärlden och vill de sedan återvända? I en studie visar forskarna Thomas Beery och Daniel Wolf-Watz att ett av Sveriges största fjällevent, Fjällräven Classic, kan ha den just den effekten.

− Vår studie visar att en klar majoritet av deltagarna gör sitt första besök i de svenska fjällen när de deltar i vandringen. Och hela 86 procent svarar att det är sannolikt att de kommer att återvända och att evenemanget bidrar till detta. Man kan gott säga att Fjällräven Classic fungerar som en introduktion till området och att dess deltagare får smak för den typen av upplevelser, säger Daniel Wolf-Watz, forskare vid ETOUR på Mittuniversitetet.

Fjällräven Classic är ett vandringsevent som går från Nikkaluokta till Abisko i den nordliga fjällvärlden. Det är inte ovanligt att uppåt 2 000 vandrare deltar från över 40 olika nationer, vilket gör vandringen till ett av Sveriges största, årligen återkommande evenemang i de svenska fjällen.

I samband med arrangemanget 2017 genomfördes en studie av turismforskningsinstitutet ETOUR för att öka kunskapen om deltagarbaserade friluftsevenemang i fjällvärlden. Förutom en observation under själva evenemanget omfattar studien enkätsvar från 2 664 tidigare deltagare.

− Från våra observationer och erfarenheter visste vi att friluftsliv i fjällen har potential att locka vandrare utan någon större erfarenhet. Och att detta kan skapa utmaningar som kan påverka utomhusupplevelsen negativt. Det var därför intressant att se hur ett sådant här evenemang kan skapa trygghet och ge potentiellt positiva fjällupplevelser. Resultaten visade oss att deltagarna förknippar vandringen med lycka och frihet, berättar Thomas Beery, universitetslektor i miljödidaktik vid Högskolan Kristianstad.

Fjällräven Classic har lockat mer än 20 000 deltagare sedan starten 2005. Syftet var då som nu att inspirera svenskar att upptäcka sin egen fjällvärld genom en fjällvandring där man bär sin egen utrustning, sover i tält och lagar sin egen mat. Dygnet runt-bemannade kontrollstationer ungefär var tjugonde kilometer med bland annat sjukvårdspersonal gör att naturmötet upplevs tryggt och säkert.

– Nio av tio deltagare angav också att naturupplevelsen är den viktigaste behållningen. De vill uppleva naturen och Sveriges unika område. Nästan alla deltagare uppgav att de ser området som ett landskap värt att skydda och bevara, säger Thomas Beery.

Text: Ronney Wickzell och Fabian Rimfors
Foto: Magnus Helgstrand

Dela

Relaterade inlägg

Reserapporten är en ny marknadsrapport från rese- och turismbranschen där vi presenterar statistik från det...
Skidsemester är populärt – men kostar också en rejäl slant. För en barnfamilj kan sportlovsveckan...
Kiruna Lappland stärker sin roll som en framstående internationell destination genom sinmedverkan på Swedish Workshop...
Statligt ägda marknadsföringsbolaget Visit Sweden har gjort en omfattande analys av turistmålgruppen för Sverige, som innefattar cirka 80...

Populära inlägg

Vår webbplats använder cookies. Läs mer om vår användning av cookies: Integritetspolicy