Med ett resultat före skatt på 167 miljoner danska kronor under ett hektiskt andra kvartal har Copenhagen Airports A/S vänt vinterns förlust före skatt till en total halvårsvinst på 108 miljoner danska kronor. Det fanns 12,4 miljoner passagerare genom terminalerna under första halvåret – 14 procent färre än 2019. Utsikterna för 2023 har reviderats upp. |
Köpenhamns flygplats avslutade årets första sex månader med ett tillfredsställande ekonomiskt resultat under rådande omständigheter och med en organisation som var redo att välkomna passagerare under den hektiska sommaren. Under årets första sex månader passerade 12,4 miljoner passagerare flygplatsen, vilket är 31 procent fler än föregående år. Detta är dock 14 procent färre än 2019 före COVID-19-pandemin. I och med vårens ökande aktivitet avslutades andra kvartalet med ett resultat före skatt på 167 miljoner danska kronor. Exklusive första kvartalets förlust på 59 miljoner danska kronor avslutas halvåret med en vinst före skatt på 108 miljoner danska kronor. ”Med tanke på omständigheterna med en krävande återstart efter COVID-19 är detta ett tillfredsställande halvårsresultat. Den absoluta nivån är dock inte tillräckligt hög i förhållande till nödvändiga investeringar och våra oundvikligen stigande kostnader”, säger VD Thomas Woldbye. Intäkterna under första halvåret uppgick till 1 898 miljoner danska kronor, vilket är en ökning med 22 procent jämfört med 2022. ”Den goda nyheten är att flygplatsen är tillbaka med full styrka organisatoriskt, så att vi kan leverera god service och prestanda till passagerare, flygbolag och kunder. Vi anställde 372 medarbetare fram till juni, varav ungefär hälften fylldes på. Det innebar att vi var redo för den hektiska sommaren, säger Thomas Woldbye. Sedan lågpunkten under COVID-19-krisen för två år sedan har mer än 3 600 anställda återanställts i de 800 företagen i och runt flygplatsen, så att cirka 16 500 personer idag arbetar. Investering för 1,6 miljarder NOK I april 2023 slutförde Köpenhamns flygplats förhandlingar med bolagets långivare om nya kreditfaciliteter uppgående till 7 miljarder danska kronor, så att säkerhet har erhållits för att kunna refinansiera i augusti. Samtidigt måste man i år hitta en lösning på de framtida taxor som flygbolagen måste betala för att använda flygplatsen från och med 2024. Med en lösning får flygplatsen och flygbolagen förutsägbarhet i verksamheten de kommande åren och en gemensam plattform för samarbete kring exempelvis ruttutveckling och effektiv drift. I år räknar Köpenhamns flygplats med att investera 1,6 miljarder danska kronor, främst i utvecklingen av terminalområdet mellan gaterna B och C med bland annat betydligt mer utrymme för passagerare och passkontroll och mer än en fördubbling av ytan för bagageutlämning i terminal 3. Projektet, som kostar totalt cirka 5 miljarder danska kronor, är det största på flygplatsen på senare tid. De första delarna av bygget beräknas stå klara under 2027. – Det är dock en utmaning att det har blivit betydligt dyrare att driva och utveckla flygplatsen. Detta beror bland annat på ökade kostnader för löner, ökade lagkrav och räntor och amorteringar på våra skulder. Därför måste vi fortsätta driva flygplatsen så effektivt som möjligt och ständigt arbeta för att kontrollera kostnaderna, betonar Thomas Woldbye. Den gröna omställningen pågår Arbetet med den gröna omställningen av flygplatsen och hela flygbranschen pågår också, även om covid-19-krisen slog hårt. – Att sänka klimattrycket är en grundläggande uppgift för hela flygbranschen, betonar Thomas Woldbye. Vägen till detta mål innebär bland annat installation av ännu fler solceller, betydande besparingar på 3 procent årligen på energi och värme, investeringar i elektrisk laddningsstruktur och ersättning av bensin- och dieselutrustning och fordon med el. I våras fick CPH det högsta erkännandet i det så kallade ACA-programmet, Airport Carbon Accreditation, för sitt arbete med CO2-minskningar. Linjenätet är nära att byggas om När det gäller flygbolagens rutter till och från Köpenhamns flygplats är nätverket på god väg att återställas. I sommar finns det 177 direktlinjer till 52 olika länder. Detta närmar sig 2019 års nivå, då det fanns direktlinjer till 196 flygplatser i 59 länder. – Både danskar och sydsvenskar har återigen gott om möjligheter att resa runt i världen – och Danmark är återigen öppet för de miljontals utländska turister och affärsresenärer som flyger hit i år, säger Thomas Woldbye. I genomsnitt säljs mer än sju av tio flygstolar. Kabinfaktorn ligger därmed på samma nivå som före 2019. På långdistansrutterna ut ur Europa släpar Asien, och särskilt Kina, fortfarande efter. Här saknas ungefär hälften av passagerna. På rutterna till Nordamerika är nätverket livligt trafikerat och nära att återställas. Opjusterede forventninger til 2023 Vårens ökande aktivitet innebar att Köpenhamns flygplats den 11 juli gick ut med ett meddelande om upprevidering av förväntningarna för resten av året. Förväntningarna på antalet passagerare reviderades upp från över 25 till över 26 miljoner. Förutom den växande aktiviteten är bakgrunden till uppgraderingen också avtalet mellan Naviair och flygledarna, vilket har minskat osäkerheten om hur många flygoperationer som kan utföras på Köpenhamns flygplats. Om passagerarantalet når 26 miljoner danska kronor förväntas resultatet före skatt bli 300-350 miljoner danska kronor. Under det sista året innan covid-19 slog till nådde Köpenhamns flygplats en vinst på 1,3 miljarder danska kronor före skatt. Enligt Pressmeddelande |