För Halland syns en ökning av gästnätter för såväl utländska gästnätter som för besök utanför den klassiska högsäsongen – två positiva trender som tyder på att Halland som helhet stärker sin position som attraktiv destination för internationella besökare.
SCBs rykande färska gästnattsstatistik understryker regionens förmåga att locka besökare från internationella marknader. De senaste siffrorna är ett bevis på att Halland har stark internationell attraktionskraft och att den långsiktiga satsning som görs av företagare och destinationsbolag tillsammans med Visit Halland, ger resultat. Statistiken för Visit Hallands digitala plattformar bekräftar samma trend, med en ökad andel internationella besökare främst från Danmark och Norge.
Höjdpunkter för Halland från SCBs gästnattsstatistik
- Ökning i antal internationella gästnätter från våra främsta marknader.
- Utländska gästnätter ökar med 6 % i Halland under juli 2023. Värt att notera är att danska gästnätter gör ”all time high” och ökar med 62 % jämfört med samma period 2022. Den danska gästen uppger att den primära anledningen att man valt Halland som besöksmål är hög kvalité på de halländska besöksmålen och boendeanläggningarna.
- Norska och tyska besök i regionen hade kraftig ökning 2022 och detta bibehåller regionen under 2023.
- Den största ökningen står hotellen för som vittnar om en bättre sommar än 2022.
”Siffrorna bekräftar att Halland är en plats som stärker sin attraktionskraft. Vi jobbar målmedvetet med våra destinationer och företag för att få fler att få upp ögonen för Halland. Under våren och sommaren har vi tillsammans genomfört riktade insatser mot bland annat Danmark för att öka intresset för Halland. Därför är det glädjande att se att så många danska gäster hittat hit”, säger Jimmy Sandberg, avdelningschef på Visit Halland.
Även de halländska aktörerna bekräftar en ökning av utländska gäster främst från Tyskland, Danmark och Nederländerna.
”Det är också väldigt positivt att många företagare vittnar om fler internationella gäster på Kattegattleden. Nyckeln till framgång är att aktörerna i regionen har ett gott samarbete och att Halland är en destination med ett starkt och varierat utbud”, fortsätter Jimmy Sandberg.
Enligt Pressmeddelande.